מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

כל מה שצריך לדעת על טרפנים בקנאביס

CBD – יותר קנאביס מזה? / CBN – המולקולה המשודרגת / THC – מרכיב הפלאים של הקנאביס / סקירת זנים ביקורות ומה חדש / פרוטוקולים / קנאביס / פברואר 28, 2021

בוודאי שמעתם על טרפנים בעבר, אך אולי אינכם יודעים לגמרי מה הם ומדוע הם צוברים פופולריות. זה בסדר, אנחנו כאן כדי להרחיב על נושא זה עבור משתמשים מתחילים וגם עבור מומחים וותיקים המעוניינים ללמוד עוד על מה שנמצא בזנים האהובים עליהם.

מהם טרפנים?

בקיצור, טרפנים הם הריחות שצמחים מייצרים. הם קיימים בכל הצמחים, החל מאבטיח וחרצית ועד אפונה וזיתים. הם הקבוצה הגדולה ביותר של תרכובות אורגניות המצויות בצמחים.

בקנאביס, טרפנים מפיקים את הניחוחות והטעמים הייחודיים של הזנים הרבים הקיימים כיום.

בחירת מוצר קנאביס המכיל את הטרפנים שמהם אתם הכי נהנים, מבטיחה שמוצרי הקנאביס שאתם צורכים מתאימים במיוחד להעדפות האישיות שלכם. התוצאה היא חוויה מהנה ואפקטיבית יותר.

הטרפנים חדרו לראשונה למודעות החוקרים והמדענים כבר בשנת 1910, כאשר האקדמיה השבדית המלכותית למדעים העניקה לאוטו וולך את פרס נובל על עבודתו עם חומרים ייחודיים אלה.

כיום, טרפנים ידועים בעיקר בזכות הארומות שהם מעניקים לקנאביס. בזכות הריח והטעם, הטרפנים הם מהחומרים הכימיים הפופולריים ביותר הקשורים לקנאביס. פופולריות זו חורגת גם מעבר לתרבות הקנאביס. בשלוש השנים האחרונות, מדענים משקיעים מאמץ בפענוח תפקידם של טרפנים בקנאביס ובאינטראקציה שלהם עם גוף האדם.

בתחום התעשייה, פרופילי הטרפנים מספקים תמונה מלאה יותר של האיכות והמאפיינים של זן קנאביס נתון. המשווקים מחפשים להשיג עוד מידע כזה כל הזמן כדי למנף אותו לטובת מכירה ללקוחות. ידע רב יותר מוביל להבנה טובה יותר, שמביאה לרמה גבוהה יותר של התאמה אישית ושביעות רצון הלקוחות.

סוגי טרפנים בקנאביס

קנאביס לבדו מכיל יותר מ- 200 טרפנים. לכל אחד מהם פרופיל ומאפיינים מובהקים משלו. הטרפנים הנפוצים ביותר המצויים בקנאביס הם:

  • אלפא-פינן (Alpha-Pinene) – טרפן זה הוא ניחוח האורן שאנו מייחסים לניקיון ובהירות. חומר זה נחקר לצרכי הפחתת דלקת ונקיון דרכי הנשימה לנשימה קלה יותר.
  • בטא-קריופילן – טרפן פיקנטי שנמצא בפלפל שחור וקינמון. הבטא-קריופילן מהווה מושא למחקר כחומר נגד מלריה וכפוטנציאל לחיזוק תאי הקיבה.
  • בטא-מירצין – מירסן (Myrcene) תרכובת המצויה בכשות, אולי הקרובה ביותר לקנבוס וקנאביס, שנחקרה בשל תפקידה בהקלה על כאבים ובהרפיית שרירים וכן בשימוש פוטנציאלי כתרופת הרגעה.
  • ביסבולול – זהו טרפן פרחוני אשר המחקר סביבו התמקד בתכונותיו כנוגד דלקת, נוגד גירוי ואנטי חיידקי במאבק בסרטן ובנגעים בעור.
  • בורנאול – טרפן בעל ארומה של מנטה אשר המחקר סביבו התמקד בתכונותיו האנטי-דלקתיות והמקלות על כאב.
  • קמפן – Camphene – הקמפן נודע בזכות ארומה של אדמה ומושק יחד עם תכונותיו כנוגד חמצון והקלה על תסמיני מחלות לב וכלי דם.
  • קריופילן – Caryophyllene – נודע כטרפן פיקנטי בעל תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי פטרייתיות ואנטי דלקתיות. טרפן זה עשוי לעזור להקל על תסמינים של נדודי שינה, עוויתות שרירים וכאבים כלליים.
  • דלתא-3-קרן – טרפן המקושר עם אורן ורוזמרין – טרפן זה מעודד בניית עצמות, בעל תכונות אנטי דלקתיות ועל פי דיווחים הוא עשוי גם לסייע בתחום הזיכרון.
  • אקליפטול (Eucalyptol) – בניגוד למשתמע משמו, טרפן זה קרוב יותר לנענע מאשר לאקליפטוס. הוא בעל תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי פטרייתיות, יכול לסייע במאבק בהשפעות האלצהיימר ואפילו מקל על כאב.
  • גרניול (Geraniol)  – טרפן מבושם ופרחוני הנמצא באפרסקים וזיף הנוצה. הגרניול בעל תכונות נוגדות חמצון ונוגדות סרטן, והוא מספק הגנה למערכת העצבים. השימוש בו כולל טיפול בסרטן ושיכוך כאבים כללי.
  • יומולין – טרפן בעל ארומת אדמה המספק השפעות אנטי סרטניות לצד תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות. היומולין עשוי גם לסייע בדיכוי תיאבון.
  • לימונן (Limonene) – טרפן זה נקשר בדרך כלל עם המרירות וטעם ההדרים של קליפת הלימון, ונחקר בשל יכולתו להקל על חרדות ולהילחם במחלות כבד וכן בחיידקים האחראים לגרימת אקנה.
  • לינלול – Linalool – טרפן פרחוני בניחוח לבנדר בעל תכונות נוגדות חרדה, נוגדות פסיכוזה ונוגדות אפילפסיה. לינלול משמש בדרך כלל במצבים הגורמים להתקפים, דיכאון ונדודי שינה.
  • מירצין – טרפן בעל ארומת הדרים פיקנטית המשמש בעיקר כמרגיע ומשכך.
  • פינן (Pinene) – טרפן בעל ריח אורן המשמש לטיפול במספר מחלות, החל מאסטמה וברונכיטיס ועד סרטן ודיכאון.
  • פיטול – טרפן פרחוני בעל ארומה חזקה המשמש כחומר המדכא את מערכת החיסון ועשוי לסייע בגירויים בעור ובריפוי פצעים, ובנוסף הוא משמש כעזר לשינה.
  • טרפינולן – Terpinolene– טרפן בעל ארומה מעושנת וריח עץ, נחשב לבעל תכונות חיטוי, אנטי פטרייתי ואנטי בקטריאלי. הוא ידוע כמסייע בטיפול בסרטן, מחלות לב ונדודי שינה.
  • טרנס-נרולידול – טרפן הדרים פרחוני הידוע כמקל על מחלות עור עקב תכונותיו האנטי-סרטניות, אנטי-מיקרוביאליות, נוגד חמצון ונוגד טפילים.
  • ולנסין – טרפן בעל ריח מתוק והדרי, בעל איכויות אנטי-אלרגיות ונוגדות דלקת.

אינטראקציות בין טרפנים ואפקט הפמליה

בעוד שהטרפנים עצמם מזמן מושכים את תשומת לב קהל חובבי קנאביס, מה שהם עושים בשילוב עם חומרים אחרים מלהיב במיוחד את קהיליית המדע.

לדברי אנדראה הולמס, פרופסור לכימיה ומנהלת לימודי קנאביס באוניברסיטת דויין בארה"ב, ניתן לתאר את האינטראקציה בין טרפנים לחומרים אחרים בקנאביס "כזוגיות טובה", היא ממשיכה לפרט, "כאשר מחברים THC עם לימונן ופינן, מתקבל 'אפקט פמליה' המחזק את השפעת ה- THC כמשכך כאבים. כשמחברים אותם יחד, אחד ועוד אחד שווה 10."

שילובים ייחודיים אלה של THC, CBD, טרפנים ותרכובות אחרות, עשויים לסלול את הדרך לקידום תרופות קנאביס ללא הסטיגמה כחומרים פסיכואקטיביים.

בעוד שאפקט הפמליה מעורר עניין אצל הקהילה המדעית, הנוירולוג, מייסד ומנכ"ל CReDO Science, איתן רוסו, מבקש למשוך גם את תשומת הלב של תרבות הקנאביס. הוא טוען כי "הטרפנים הופכים את התערובת הכוללת ליותר טיפולית. למינון היעיל של הקנבינואידים יש טווח צר מאוד." רוסו טוען שאם המינון נמוך מדי, אין להם כל תועלת. עם זאת, אם המינון גבוה מדי, מתעוררות תופעות לוואי בלתי רצויות כמו חרדה. בשילוב עם טרפנים, על פי רוסו, "ניתן להגדיל את המינון ולקבל יותר תועלת עם פחות תופעות לוואי."

כתבות נוספות

כלי נגישות