מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

רישיון קנאביס רפואי

לפני שניגשים לתהליך קבלת רשיון קנאביס רפואי, כדאי להכיר אותו היטב: מהן המחלות עבורן ניתן לקבל רשיון קנאביס רפואי, לאיזה רופא לגשת, מהם השלבים, הדרישות והמסמכים הנדרשים.

קודם כל, חשוב לזכור שהמונח ‘קנאביס רפואי‘ מתייחס לפרחי קנאביס או תמציות קנאביס המיוצרות בפיקוח וברישיון משרד הבריאות. לגבי מוצרים אחרים – לכל מוצר כללים משלו.

שלב 1: בדיקת זכאות

משרד הבריאות פירסם רשימת “התוויות” (נוהל 106) ובו פירוט של המחלות המזכות ברישיון קנאביס רפואי בישראל. ראשית יש לבדוק האם המחלה, התסמונת או הבעיה ממנה אתם סובלים, אכן כלולה באותה רשימת התוויות.

המחלות אשר להן אושר השימוש בקנאביס רפואי:

  1. סרטן
  2. קרוהן
  3. קוליטיס
  4. כאב
  5. איידס (HIV)
  6. טרשת נפוצה
  7. פרקינסון
  8. תסמונת טורט
  9. אפילפסיה
  10. מחלות סופניות
  11. פוסט טראומה (PTSD).

שימו לב: לא כל מי שחולה באחת מן המחלות שברשימה יהיה זכאי בהכרח לקבלת רישיון קנאביס רפואי. לכל מחלה תנאים ספציפיים. בבחינת הזכאות נלקחת בחשבון היסטוריית הטיפולים של המבקש יחד עם שימוש קודם בתרופות מרשם וטיפולים קונבנציונאליים (בעיקר חוסר ההצלחה של אותם טיפולים ותרופות). הקנאביס נחשב עדיין בגדר “טיפול מוצא אחרון” – כלומר רק לאחר מיצוי כל האפשרויות.

שלב 2: ניגשים לרופא מומחה, מורשה בהנפקת מרשם קנאביס

הרופאים המופיעים ברשימה בהמשך מורשים לנפק בעצמם, באמצעות תוכנת מחשב ייעודית, את רישיון השימוש בקנאביס יחד עם מרשמים קבועים לרכישת הקנאביס בבתי מרקחת.

עם זאת, אפשרות זו של הנפקת הרישיון והמרשמים, פתוחה רק דרך שירותי הרפואה הציבורית. במידה ומדובר ברפואה פרטית, הרופא יכול לשלוח המלצה בלבד למשרד הבריאות דרך אותה התוכנה, והיחידה לקנאביס רפואי (יק”ר) תשקול אם לאשר את ההמלצה.

עלות הביקור אצל רופא ברפואה הציבורית נקבעה על ידי ועדה ממשלתית ועומדת על סך 278 ש”ח לביקור הראשון להנפקת הרישיון, וכל ביקור נוסף לחידוש הרשיון יהיה ללא עלות נוספת. עם זאת, מרבית הרופאים מספקים שירות זה ברפואה הפרטית בלבד שם המחירים נעים בין 800 ש”ח ועד 1,500 ש”ח ויותר.

מלבד הרופאים ברשימה הנ”ל יש כ-30 רופאים הרשאים להנפיק רישיונות קנאביס רפואי לחולי סרטן בלבד. רופאים אלה נמצאים בבתי החולים בילינסון (רבין), איכילוב, ‘שיבא’ תל השומר, הדסה, רמב”ם, זיו, גליל מערבי ואסף הרופא. הרופאים עובדים בכפוף למשרד הבריאות, אך מנפיקים את הרישיון באופן עצמאי בבית החולים, ללא צורך באישור היחידה לקנאביס רפואי, לעיתים בתוך 24-48 שעות ממועד הבקשה.

כל רופא אחר, שלא עבר הסמכה מטעם משרד הבריאות, יכול להוציא המלצה בלבד, ולהגיש אותה ליק”ר לצורך בחינה ואישור.

רשימת רופאים המוסמכים להנפיק רישיון לקנביס רפואי

רשימת הרופאים המוסמכים באתר משרד הבריאות

שלב 3: מה להציג לרופא ?

באופן כללי, על המבקשים לקבל רשיון לקנאביס רפואי להוכיח כי עברו טיפול של שנה לפחות בתרופות קונבנציונאליות וטיפולים קונבנציונאליים, ללא תוצאות מספקות, על מנת להיות זכאים לקבלת רשיון.

לכן חשוב להגיע לביקור אצל הרופא עם היסטוריית הטיפולים המלאה הכוללת פירוט של תופעות הלוואי הנגרמות מן השימוש באותן תרופות.

הרופא עשוי לדחות את בקשתכם, או להמליץ על הטיפול, בתפרחת קנאביס, בשמן קנאביס, בקפסולות ועוד. אם החליט להמליץ, על הרופא לפרט את כל היסטוריית הטיפולים שלכם, ולנמק מדוע החליט להמליץ על טיפול בקנאביס רפואי.

שלב 4 : (אסדרה חדשה): הנפקת רישיון קנאביס רפואי ומרשמי T/C

באסדרה החדשה, לאחר הטמעת הרפורמה הנקראת “מדיקליזציה”, השתנה הליך הנפקת הרישיונות יחד עם אופן אספקת הקנאביס הרפואי למטופלים.

מעתה רשאים הרופאים המוסמכים בשירות הציבורי להנפיק את הרישיון, יחד עם מרשמים חודשיים, בעצמם ובמקום. עם הרישיון והמרשם יכולים המטופלים לגשת מיד לבית מרקחת ולרכוש את הקנאביס הרפואי.

למטופלים אונקולוגים קיימת האפשרות לקבלת השירות במחלקות האונקולוגיות שבבתי חולים המאפשרים זאת, בחתימת רופא מחלקה המוסמך לכך.

שנית, מעתה הרופא לא רק קובע את כמות הקנאביס החודשית (בד”כ בין 20 ל-60 גרם), אלא גם את הקטגוריה של המוצרים והזנים שתקבלו.

לדוגמה, הרופא ירשום לכם טיפול במוצרים מקטגוריה T10/C10 שמשמעותה קבוצת מוצרי קנאביס המכילים פחות או יותר 10 אחוז THC ו-10 אחוז CBD.

אם הנכם מטופלים חדשים, קרוב לוודאי שתקבלו מוצרים בעלי אחוז THC נמוך יותר. מטופלים ותיקים ישתמשו בזנים ומוצרים מקטגוריית T20/C4 למשל, אך יש לזכור – תכולה גבוהה יותר של THC אין משמעותה קנאביס טוב יותר. מחקרים מצאו כי דווקא הזנים המאוזנים הם העדיפים לשימוש.

שלב 5: רכישת הקנאביס בבית המרקחת

לאחר קבלת הרשיון והמרשם ניתן לרכוש קנאביס רפואי בכל אחד מעשרות בתי המרקחת המורשים לכך. ניתן כמובן להזמין משלוחי קנאביס עד הבית.

רשימת בתי המרקחת המורשים כאן בפורטל

רשימת בתי המרקחת המורשים כאן בפורטל

פרטים נוספים באתר משרד הבריאות.

חשוב לדעת

במרבית המקרים הרישיון הראשון ניתן לתקופה של חצי שנה בלבד ולכמות של 20-30 גרם קנאביס לכל היותר.

ניתן לבקש כמות גדולה יותר בשלב חידוש הרישיון, בהמלצת הרופא.

חלק מקופות החולים מאפשרות החזר כספי עבור קנאביס והביקור אצל הרופאים.

לבירורים ופניות ניתן לפנות למוקד היק”ר בטלפון 08-6268000 או בדוא"ל yakar.metupalim@moh.gov.il

במקרים מיוחדים ניתן גם לפנות לנציגי משרד הבריאות ויחידת הקנאביס הרפואי:

 

שאלות ותשובות איך מקבלים רישיון קנאביס רפואי

לקבלת רשיון לשימוש בקנאביס רפואי יש לפנות לרופא מומחה (אונקולוג, גסטרו, כאב וכיוצ”ב) המוסמך להמלצת טיפול בקנאביס רפואי. הרופא ינסח מכתב המלצה, הכולל כמה שיותר פרטים כולל אבחנות, טיפול תרופתי בעבר, תסמינים מהם סובל החולה, פירוט של חוסר ההצלחה ותופעות הלוואי של טיפולים ותרופות קודמות, ומדדים להצלחה של טיפול עתידי כגון עליה במשקל או שיפור בתסמינים. על הרופא המטפל לבצע מעקב אחר מצב המטופל מדי 3 חודשים.

קנאביס רפואי הינו צמח בעל סגולות מרפא, אשר לפי עדויות היסטוריות, נמצא בשימוש כמה אלפי שנים. פרופסור משולם ממכון וויצמן חקר וגילה את איכויות הקנאביס בשלהי שנות ה- 60 כאשר הצליח לבודד את הרכיבים הפעילים שבו. עד תחילת המאה ה- 20 היה הקנאביס תרופה שכיחה בבתי המרקחת ברחבי העולם אשר שימשה לטיפול במגוון מצבים רפואיים. הקנאביס גם היווה חלק חשוב בחקלאות העולמית ושימש בתעשיית הטקסטיל ותעשיות נוספות. משנת 1906 החל בארה"ב תהליך של הוצאת הקנאביס אל מחוץ לחוק. התהליך נחתם בחקיקה סופית בשנת 1970 אשר אסרה כל שימוש בקנאביס. את התהליך קידמו חברות תרופות ובעלי אינטרסים אחרים כאשר כל מדינות העולם הצטרפו ונהגו כממשלת ארה"ב. כיום הקנאביס צובר תאוצה וחוזר לקבל את ההכרה שלה הוא ראוי. פריצת דרך בנושא התרחשה במרץ 2015 כאשר ה- FDA הכריז כי קנאביס הינו תרופה נגד מחלת הסרטן. במחקרו, הצליח פרופסור משולם לבודד מרכיב מרכזי פעיל בצמח, ה-THC . תגלית זו הביאה לגילויה של המערכת האנדוקנבינואידית בגוף האדם, אשר לא נודעה קודם. גילוי זה סלל את הדרך למגוון רחב של מחקרים מדעיים חשובים ברחבי העולם. הקנבינואידים (החומרים הפעילים בקנאביס) משפיעים על מספר רב של מערכות ביוכימיות בגוף, לרבות מנגנונים הקשורים למערכת העצבים המרכזית. הם מתחברים עם המערכת האנדוקנבינואידית (קולטנים מיוחדים) וגוררים תגובה שתוצאותיה חיוביות וחיוניות לתפקודו התקין של הגוף. מחקרים רבים שנעשו ברחבי העולם מוכיחים באופן חד משמעי כי קנאביס רפואי מקל ומשפר משמעותית את איכות החיים של חולים רבים ומאפשר להפחית את השימוש בתרופות קשות, ממכרות ולאו דווקא יעילות. מוכח וידוע כי קנאביס מקל על כאב, בחילות, נדודי שינה ושאר בעיות ובמקרים מסוימים אף מביא לריפוי של ממש.

לאחר הטמעת האסדרה החדשה מחירי הקנאביס זינקו והם כבר לא קבועים מראש כפי שהיה. כל מוצר מתומחר באופן אחר. "מוצר" הוא חבילת תפרחות קנאביס של 10 גרם, או בקבוקון שמן קנאביס. המחירים נעים בין 180 ל-250 ש"ח לאריזת תפרחות קנאביס בבית מרקחת. חלק מהמוצרים מגיעים למחיר של עד 390 ש"ח לשקית. באופן כללי – גרם תפרחת עולה בין 35 ל- 70 ₪. מוצרים מיוחדים כמו איזולייט או קיף יעלו כמה מאות שקלים ל- 10 גרם. בקבוקון שמן קנאביס של 10 גרם יעלה בין 200 ל- 300 ₪

מרשם קנאביס רפואי ניתן לחולים הסובלים ממחלות אשר יש לגביהן עדויות כי קנאביס מקל על התסמינים שלהן. רשימת המחלות מפורטת בנוהל 106: רישיונות לשימוש בקנאביס של משרד הבריאות המפרט גם כיצד יש להגיש בקשה לקבלת הרישיון. הנוהל מתעדכן לפי הידע הרפואי המצטבר בישראל ובעולם תוך שיתוף פעולה עם רופאים מומחים ואיגודי רופאים מקצועיים. ההתוויות (המחלות) המאושרת כיום לטיפול בקנאביס לשימוש רפואי: אונקולוגיה (סרטן) למטופלים במחלה אונקולוגית פעילה, או בעת טיפול פעיל נגד סרטן לצורך הקלה בתסמיני המחלה או בתופעות הלוואי של הטיפול: כימותרפיה, אימונותרפיה, הקרנות – כאבים משניים כתוצאה מן המחלה או הטיפול, חוסר תיאבון, בחילות והקאות. גסטרואנטרולוגיה למטופלים הסובלים ממחלת מעי דלקתית פעילה ומוכחת – מחלת קרון- Crohn's disease או קוליטיס – Ulcerative Colitis. כאב לסובלים מכאב נוירופאתי ממקור אורגני ברור, לאחר מיצוי של טיפול תרופתי מקובל. מחלות זיהומיות למאובחנים בכשל חיסוני נרכש (AIDS) הסובלים מירידה קיצונית במשקל – מעל 10% אובדן של משקל גוף – לצורך שיפור תאבון או לצורך הקלה בהקאות ותסמיני מערכת העיכול. נוירולוגיה למאובחנים בטרשת נפוצה (Multiple sclerosis) במצבים ספסטיים. למאובחנים בפרקינסון, הסובלים מכאב כרוני או כאב הנגרם מהנוקשות (אשר לא הגיבו לטיפול מקובל). למטופלים בגירים המאובחנים בתסמונת טורט, הסובלים מהפרעה תפקודית משמעותית בחיי היומיום ואשר לא הגיבו לטיפולים מקובלים. לחולי אפילפסיה בגירים לאחר כישלון טיפול תרופתי מקובל. למטופלים קטינים הסובלים מאפילפסיה קשה בלתי נשלטת, לאחר כישלון טיפולים מקובלים. טיפול פליאטיבי למטופלים סופניים (תוחלת חיים מוערכת של עד חצי שנה). פסיכיאטריה למטופלים בגירים המאובחנים בהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). ההנחיות והכללים המלאים והקובעים באשר לשימוש בקנאביס רפואי מפורטים בנוהל 106 של משרד הבריאות.

קנאביס רפואי ניתן לרכישה בבתי מרקחת מורשים רק לאחר קבלת רשיון ומרשם. רישיון לשימוש בקנאביס ניתן לסובלים ממחלות המפורטות ברשימת ההתוויות של משרד הבריאות (לרשימת המצבים המלאה שבהם ניתן לבקש רישיון לשימוש בקנאביס ראו סעיף 3.2 בנוהל משרד הבריאות "רישיונות לשימוש בקנאביס"). ניתן גם להגיש בקשה לשימוש בקנאביס עבור מקרים חריגים – מחלות ומצבים שאינם מופיעים ברשימת ההתוויות המוכרות. הרישיון יינתן אך ורק לאחר שמוצו הטיפולים המקובלים האחרים.

לקבלת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי ניתן: לפנות לרופא במסגרת הרפואה הציבורית שהוסמך על-ידי היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (יק"ר) להנפיק את הרישיון. או לפנות לרופא (במסגרת הרפואה הציבורית או הפרטית) המומחה בתחום המחלה שממנה סובל המטופל ואשר הוא מוסמך להמלצה על טיפול בקנאביס, כדי שיגיש בקשה מקוונת ליק"ר. רופא מוסמך קיימים רופאים שהוסמכו והורשו על-ידי היק"ר להנפיק רישיונות לקנאביס רפואי במסגרת הרפואה הציבורית. לרשימת הרופאים, ראו אתר משרד הבריאות. רופא מוסמך המחליט לאשר טיפול בקנאביס רפואי ינפיק את הרישיון במקום, יחד עם "הוראות מסירה" לבית המרקחת (מרשמים). התשלום עבור הנפקת הרשיון באמצעות רופא מוסמך הוא 278 ש"ח. התשלום הוא שנתי ולא ייגבה תשלום נוסף גם אם הרישיון יחודש מספר פעמים במהלך אותה שנה. מטופלים אונקולוגים יכולים לקבל את הרישיון במחלקות אונקולוגיות של בתי חולים שהשירות ניתן בהם. רופא מומחה ניתן לפנות לרופא מומחה (במסגרת הרפואה הציבורית או הפרטית) בתחום המחלה ממנה סובל המטופל. רופא המחליט להמליץ על טיפול בקנאביס רפואי, ימלא ויגיש בקשה מקוונת יחד עם מידע מפורט והיסטוריה רפואית של המטופל, בדגש על תרופות וטיפולים קודמים. לאחר קבלת כל המסמכים ביק"ר, הבקשה תיבחן ותינתן ההחלטה לגביה. התשובה (והרישיון, אם הוחלט לאשר את הבקשה) יישלחו ישירות אל המטופל ואל הרופא המטפל.

רישיון ראשון לקנאביס רפואי בישראל ניתן לרוב למינון של 20 גרם בחודש, ובהמשך עשויה הכמות לעלות ולהגיע עד ל- 50 גרם ואף יותר. לפי נתוני משרד הבריאות המינון החודשי הממוצע הוא של 34 גרם לחולה לחודש. לחולים אונקולוגים ניתן לעתים מרשם התחלתי במינון של 30 גרם. בקשות לאישור מינון חודשי של מעל ל-100 גרם קנאביס רפואי יוגשו למשרד הבריאות רק על ידי רופא המומחה במחלה ממנה סובל המטופל המבקש את הרשיון בבית חולים ציבורי או מרפאה מקצועית של קופת חולים, והבקשה תאושר רק בכפוף לאישור מנהל בית החולים או רופא מחוזי בקופה.

משרד הבריאות פירסם את נוהל 106 ובו רשימת ההתוויות או המחלות שבגינן ניתן לקבל רישיון קנאביס רפואי בישראל. הרשימה העדכנית: סרטן קרוהן קוליטיס כאב איידס (HIV) טרשת נפוצה פרקינסון תסמונת טורט אפילפסיה חולים סופניים פוסט טראומה (PTSD) שימו לב: לא כל מי שסובל מאחת מהמחלות הנ"ל יהיה זכאי בהכרח לקבלת רישיון קנאביס רפואי. ישנם תנאי סף ספציפיים לכל מחלה, כאשר הבסיס הוא כשלון בטיפול בתרופות וטיפולים קונבנציונאליים. הקנאביס היה ונחשב עדיין בגדר “טיפול קו אחרון” הניתן רק לאחר מיצוי כל אפשרויות הטיפול הרגילות.

לשמן קנאביס רפואי יתרונות רבים מאד הכוללים בין השאר הקלה על דלקת, כאבים ונדודי שינה. לרוב, מומלץ ליטול את השמן תחת הלשון לקבלת השפעה מהירה ביותר. ניתן גם לערבב את השמן במשקה או מאכל כדי להקל על הבליעה ולטשטש את הטעם, אלא שכך לוקח לו יותר זמן להשפיע. ניתן אפילו למרוח שמנים מסוימים ישירות על העור להקלה על כאבי מפרקים ובעיות עור שונות.

תפרחות קנאביס רפואי מיועדות לצריכה בשאיפה. ניתן לשים את התפרחת במכשיר אידוי ייעודי ולשאוף את האדים. לחלופין, אם עישון מקובל עליכם, ניתן לפורר פרח קנאביס במגרסה מיוחדת (גריינדר) או בעזרת מספריים, לפזר בנייר גלגול ולגלגל ליצירת סיגריה (ג'וינט). ניתן גם להשתמש בקונוס מוכן לגילגול או לרכוש "גליליות" שהן סיגריות מוכנות מראש. ניתן לערבב את הקנאביס עם מעט טבק או תחליף טבק כדי למתן את ההשפעה אך יש לזכור כי הנכם שואפים גם את חומרי הטבק בתהליך. אין צורך לסיים את כל הסיגריה בבת אחת. כמה שאיפות עשויות בהחלט להספיק. תוכלו לחזור ולהדליק אותה שוב בהמשך. מקטרת: מהווה חלופה לסיגריות וחוסכת את הטרחה שבגלגול. מכשיר נוסף הוא מקטרת מים (“באנג”) הדומה לנרגילה, כאשר המים שבה משמשים כפילטר.

על פי החוק בישראל, צמח הקנאביס וכל מה שמופק ממנו (למעט שמן המופק מזרעיו) מוגדר כסם מסוכן האסור לשימוש ולאחזקה וכדי להשתמש ולהחזיק בו יש צורך ברישיון מיוחד שמנפיק היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) או רופא שהוסמך על ידי משרד הבריאות לכך. רופא שלא הוסמך יכול להגיש בקשה ליק"ר. קנאביס רפואי יינתן על ידי בית מרקחת מוסמך למטופלים אשר קיבלו רשיון לכך לאחר שעמדו בכל הקריטריונים וקיבלו מרשם מרופא מוסמך.

רופאים מומחים בתחומים שונים, אשר עברו הכשרה על ידי היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, מוסמכים להמליץ על טיפול בקנאביס ולהנפיק רשיון במרפאה, או בבית החולים בו הם מקבלים. רופאים שלא עברו הסמכה יכולים להגיש בקשה והמלצה באופן מקוון ליק"ר ולהמתין לאישור הבקשה.

נכון לתחילת שנת 2021 יש בישראל כ-80,000 מטופלי קנאביס רפואי. רובם (כ-50% מהם) משתמשים בקנאביס בשל כאב כרוני. מטופלים אחרים בקנאביס כוללים חולים אונקולוגיים (סרטן), חולי קרוהן, קוליטיס, הסובלים הפרעת דחק פוסט טראומטית, חולי טרשת נפוצה, פרקינסון, איידס, חולים סופניים, מתסמונת טורט, ועוד.

כלי נגישות