מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

ההיסטוריה של זני הייז

היסטוריה / מדריכים לזרעי קנאביס / מדריכים למגדל המתחיל / סקירת זנים ביקורות ומה חדש / קנאביס / ינואר 31, 2022

זן הייז (Haze) המקורי הוא הכלאה היברידית בעלת גנטיקה טהורה של סאטיבה אשר המקור שלה הוא ממדינות שונות. ההכלאה בוצעה לראשונה בארצות הברית, בתחילת שנות ה- 70. הזנים המקוריים שאיתם בוצעה ההכלאה הגיעו מדרום אסיה, ודרום אמריקה שם גידלו אותם על פני מאות שנים. במאה ה-19, מדינות כמו הודו, מיאנמר ותאילנד, בהן גידול קנאביס למטרות פנאי היה נפוץ, היו תחת שליטת האימפריה הבריטית. בהמשך, בסביבות שנות ה- 30, זרעים ממדינות אלו החלו להגיע לארה"ב, אותם זרעים אשר 40 שנה מאוחר יותר יהוו אבן היסוד לגידול זן הייז המקורי.

באותן שנים הקנאביס החל לצבור פופולריות בחברה האמריקאית, כנראה בגלל שזו הייתה הפעם הראשונה שצריכתו נאסרה, והשימוש בו היה בעיקר ​​בפרברים (יש שאומרים שהוא היה פופולרי רק בקרב אפרו-אמריקאים, כמו ג'אז או בלוז). בשנות ה- 50 הזן היה תוספת אידיאלית לקצב של הביטניקים, ובשנות ה- 60 הנשק של ההיפים. כשהגיעו שנות ה- 70, הפופולריות שלו כבר התרחבה מאד, ואמנות הגידול שלו התחילה להתפתח בצעדי ענק, מתוך צורך לשפר את האיכות ואת הכמות.

קליפורניה והאחים הייז (Haze)

קליפורניה הפכה, במהלך שנות ה-60 וה-70, לערש תרבות הקנאביס. לחופיה הגיעו זני קנאביס אקזוטיים רבים מכל רחבי העולם, בעיקר ממקסיקו, קולומביה והאיים הקריביים. התנאים היו מושלמים עבור אותם תושבי קליפורניה סקרנים שהחלו לגדל את הזרעים שהם מצאו בתפרחות שהם עישנו.

האגדה מספרת שבסנטה קרוז חיו שני אחים שגידלו ומכרו קנאביס, הידועים בשם האחים הייז. המונח הייז (Haze – אובך או ערפל) שימש באותן שנים כדי לתאר זני קנאביס שגרמו להשפעות אופוריות. האחים גידלו קנאביס בפנים ובחוץ (בחממה ביתית אשר אפשרה להם לגדל צמחי סאטיבה) ועבדו במיוחד עם זנים קולומביאניים ומקסיקנים. כמו כן מסופר שהיה להם קשר מיוחד עם Sam the Skunkman  אשר גר באותה שכונה, וכנראה שהם נתנו לו חלק מהזרעים שהם עבדו עליהם.

מהתערובת של אותם זרעים נולד זן ה- Haze הראשון. נראה כי אותו אב הטיפוס הראשון היה זן היברידי שפותח משני זנים קולומביאנים (כנראה Colombian Gold  ו- Colombian Red) וזן מקסיקני (כנראה Acapulco Gold). כיום יש עדיין ויכוח לגבי הסאטיבה המקסיקנית, ונוכחותה בפרויקט הגידול המקורי של זן Haze, מכיוון שרבים מכחישים את העניין, ואחרים מאשרים.

מאמצי הגידול של שלושת אלה הפכו למה שידוע כ- Sacred Seed ולנסיון לשמור ולייצב את זן הייז במשך שנים, אך עם תוצאות רבות ושונות. הייז עבר הכלאה עם זנים מתאילנד, וגם עם זנים מדרום הודו, מה שהוביל למה שאנו מכירים כיום כ- Original Haze. הצמח היה מאוד הומוגני, אבל גם מאד לא יציב, כאשר אחרי דורות רבים עדיין יש הבדלים עצומים בין הגידולים. ממנו הופיעו זנים כמו Root Beer, Purple Haze, Light Silver Green, Silver Blue Haze, Lime Green haze ועוד פנוטיפים שאי אפשר למצוא כיום. ב- 1976 החלה חברת Sacred Seed למכור זרעי אוריג'ינל הייז. אותו הייז ראשון מקליפורניה היה 100% סאטיבה היברידית, עם הטעם המתוק וההשפעה האנרגטית שבזכותם הוא מוערך כל כך על ידי מגדלים, אפילו שהפריחה האיטית שלו אילצה אותם לגדל אותו רק בפנים.

לפי הסיפורים, באותם ימים האחים Haze הפסיקו לגדל (נראה שהם כעסו), אחד מהם נסע למקסיקו, והשני מצא את אלוהים (חזר בתשובה בגרסת הנצרות) בגבעות של סן פרנסיסקו. כמה מחברי Sacred Seed עדיין טוענים שהאחים האלה מעולם לא היו קיימים, אבל מי יודע, יש כאלה שאומרים שהיו שני אחים שעישנו טונות של קנאביס והיו ידועים כאחים Haze.

הולנד

כאשר Sam the Skunkman נחת בהולנד ב-1982, תוך שהוא בורח מלחצים פוליטיים ומשפטיים, הוא הגיע עם קילוגרמים על גבי קילוגרמים של זרעים שפותחו על ידי Sacred Seed. קילוגרמים ששינו את ההיסטוריה של הזנים המודרניים. המטען שלו כלל 250,000 זנים שונים, בהם Skunk #1, California Orange, Hindu Kush,  Early Pearl וה- Original Haze, יחד עם עוד כמה זנים אגדיים מקליפורניה.

מאז 1975 הולנד הייתה חלוצה בכל הנוגע למדיניות של קנאביס וסמים קלים, ובשנות ה-80 הייתה המקום הטוב ביותר בעולם לעבוד בו באופן חוקי עם קנאביס, במיוחד בפיתוח והשבחה של הזנים שסאם הביא מארצות הברית.

בסוף שנות ה-80, סאם סגר את חברת Cultivator's Choice שהקים כמה חודשים לאחר שהגיע להולנד, ומכר את החומרים שלו לכמה אנשים שהפכו לחלק מרכזי בייצוב הזנים, והחלו לייצר את ההכלאות האירופאיות ראשונות. Wernard Bruining, מייסד חברת Positronics, קיבל כמה מן הזרעים של סאם, והיה אחד הראשונים למכור זנים קלאסיים כמו Skunk #1 ו- Original Haze. כשהחברה פשטה את הרגל ב-1996, כמה עובדים ותיקים לקחו חלק מהחומרים של החברה והקימו בעצמם מאגר זרעים (שממנו צמחו החברות Nirvana Seeds, The Super Sativa Seed Club ו- Homegrown Fantaseed). אדי, מייסד חברת The Flying Dutchmen, רכש גם כן כמה זרעים מסאם (הם עבדו יחד ב- Cultivator's Choice) והחל בפרויקט משלו לייצוב אותם זנים טהורים, במה שהפך לאחר מכן לחברה היחידה שמוכרת את ה- Original Haze וה- Skunk #1 המקורי, לאחר פשיטת הרגל של Positronics.

לבסוף, הצעד החשוב ביותר בהיסטוריה של זני Haze היה כאשר הזרעים הגיעו לידיו של Neville Schoenmakers, צעיר אוסטרלי מכור להרואין שלימים הוכתר על ידי מגזין היי טיימס כ"מלך הקנאביס".

Neville Schoenmakers

נוויל, בעל שורשים הולנדיים, היה סוחר ומשתמש של קנאביס באוסטרליה. בהיותו צעיר הוא החל לעבוד עם סמים בלתי חוקיים במעבדה, שם התנסה בכל סוגי הסמים, מקנאביס ועד להרואין שאליו התמכר. לאחר מעצרים רבים ומספר ניסיונות גמילה, הוא הגיע להולנד, שם, בזכות תוכנית גמילה, הוא קיבל כספים להקמת חברה משלו. בכספים אלה הוא קנה אחוזה קרובה לגבול גרמניה, שם הקים חממות גדולות, עם תאורה תעשייתית, לייצור קנאביס אינדור. המקום זכה לשם טירת הקנאביס, שם הוא עבד עם הזנים שמצא בהולנד (בעיקר אינדיקה אותה קשה לגדל ללא תנאים סביבתיים טובים). לבסוף בשנת 84 הוא פתח את חברת The Seedbank of Holland האגדית, חברת הזרעים הראשונה שמכרה זרעים עם משלוח בדואר לכל העולם.

כשנוויל פגש את סאם ואת הזרעים שלו הוא הוקסם מהזנים הקליפורניים, ומן האיכות, הטעם וההשפעה הפסיכואקטיבית החזקה שלהם. בקטלוג של The Seed Bank של שנת 1988, מצאנו את התיאור הבא של Haze:

"הניחוח מורכב ועמוק, עם ניחוחות פרחוניים על בסיס של תווים כבדים המזכירים עור. כאשר נעשה בו שימוש בהכלאה היברידית, הוא מציג תווים מרתקים של טעמים עמוקים ומורכבים כמו גם השפעה אופיינית וייחודית. למרות שהוא לא מתאים לכל אחד, המבינים בקנאביס יגלו ש- Haze הוא זן שאי אפשר לעמוד בו".

נוויל טיפח את הזרעים שקיבל מסאם, וגידל 5 צמחים שונים שהוא כינה A, B, C, D ו- E. שלוש נקבות ושני זכרים אשר הפכו מאוחר יותר להורים של כמה מן הזנים הפופולריים ביותר בעולם. בשנת 1989, ההכלאה שלו של Early pear  עם Skunk #1,  Northern Lights #5ו- Haze זכתה במקום הראשון באירוע השני של גביע הקנאביס, הישג ש- Seed Bank הצליחה לשחזר גם באירוע הבא. עם חלוף השנים, הכלאות נוספות כמו Northern Light #5 עם  Hazeאו Jack Herer הפכו גם הן לאגדה.

מכירת הזרעים ברחבי העולם הפכה את Neville Schoenmakers למטרה עבור הסוכנות לאכיפת הסמים של ארה"ב (DEA). לאחר שנעצר על ידי ה- DEA בשנת 1990, נוויל החליט למכור את טירת הקנאביס, יחד עם החומרים שלו, ל- Ben Dronkers, הבעלים של Sensi Seed Club, עסקה שממנה נולדה Sensi Seeds Bank.

לאחר שפרש מגידול קנאביס, הפך נוויל לבעלים משותף של Greenhouse Coffeshop, ומשם הוקמה בשנת 1995 Greenhouse Seeds יחד עם המגדל האוסטרלי Shantibaba. שיתוף פעולה זה הוליד זנים חדשים של Haze כאשר Super Silver Haze הוא כנראה החשוב ביותר מביניהם לאחר שזכה בגביע הקנאביס בשלוש השנים הבאות (97, 98 ו-99). לאחר שעזב את Greenhouse Seeds, נוויל המשיך בשיתוף פעולה עם Mr Nice.

המורשת של הייז

מעל 30 שנה עברו מאז הגיע סאם להולנד ויצר מהפכה בסצנת הקנאביס, וגם אחרי כל כך הרבה זמן נראה כי מורשת ה- הייז (Haze) של נוויל וסאם עדיין חיה. כיום, כמעט כל בנק זרעים מציע זני הייז, בין אם מקורם בהייז המקורי או לא. השמועות אומרות שבחלק מן הקופי שופס של אמסטרדם, אם יודעים על איזו דלת לדפוק, עדיין אפשר למצוא צאצאים של אותם צמחי Haze הראשונים של נוויל.

כתבות נוספות

כלי נגישות