מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

כיצד להעריך את איכות הקנאביס

מדריכים לגידול ביתי / מדריכים לזרעי קנאביס / מדריכים למגדל המתחיל / מוצרים לקנאביס חדשות בנושא / סקירת זנים ביקורות ומה חדש / סקירת מוצרים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / פברואר 9, 2022

היכולת לקבוע את איכות הקנאביס שגידלתם או קניתם היא מיומנות מאד שימושית. כדי לקבוע את האיכות יש לקחת בחשבון מספר גורמים – החל בהרכב הגנטי, דרך הגידול ועד תהליך הייבוש וההשפעה של המוצר הסופי.

כשבוחנים את המושג "איכות" מנקודת מבט של טעם והשפעה, העניין מאוד סובייקטיבי ולכן עשוי להיות שונה לגמרי מאדם לאדם. אינספור מחקרים נערכו סביב הסוגיה כיצד לקבוע במדויק את איכותם של חומרים כגון קנאביס, וברובם המסקנה היתה שאין שיטה ברורה לעשות זאת, מעבר לדברים יסודיים כמו הבריאות הכללית של הצמח, היעדר מחלות, מזהמים, התאמה לצריכה על ידי בני אדם, תכונות אסתטיות כלליות וכו'. אלא שאלה הם סממנים אוניברסליים שאיתם אפשר לבחון כל צמח המתאים לשימוש על ידי בני אדם, ולכן לא ניתן לומר שהם ייחודיים לקנאביס. לכן, המדד הסובייקטיבי ל"איכות" יהיה שונה עבור כל אדם. יש מי שיקבע את האיכות על פי "ניקיון" המוצר מכימיקלים, עבור אחרים העוצמה תהיה הגורם העיקרי, בעוד שעבור אנשים מסוימים העקביות והאמינות של ההשפעה של המוצר הן האלמנטים החשובים ביותר.

הטוהר של הקנאביס הוא חשוב ביותר. אף אחד לא רוצה לצרוך קנאביס שמכיל מתכות כבדות, שאריות של חומרים בלתי ידועים או מזיקים, או מזהמים שאולי נוספו לצמח כדי לשפר את הריח או המראה. הבעיה הגדולה ביותר של משתמשי קנאביס היא שאריות של קוטלי חרקים או קוטלי פטריות בקנאביס. באחד המחקרים נמצאו כמויות משמעותיות של חומרים כאלה בבדיקות מעבדה. עניין זה מהווה מקור לדאגה עבור משתמשי קנאביס גם מכיוון שקוטלי חרקים הופכים רעילים יותר במהלך הצריכה עקב תהליך השריפה. חלק ממשתמשי הקנאביס מאמינים כי איכות גבוהה טמונה באפשרות לצפות מראש מה תהיה ההשפעה של המוצר. הם משקיעים שעות בחיפוש אחר ההרכב הגנטי הנכון כדי שיוכלו לגדל את זרעי הקנאביס המתאימים להם ביותר. עבור אחרים, מוצר "נקי" פחות חשוב, והעוצמה היא העניין. לכן משתמשים כאלה בוחרים את הזרעים הנקביים הטובים ביותר מכיוון שיש להם תכולת THC גבוהה מאד. עבור חלק מהמגדלים המסחריים, "איכות" פירושה היכולת לקצור פרחים באיכות "טובה מספיק" בכמויות גדולות ובפרק זמן קצר. מכיוון שתפיסות המשתמשים לגבי "איכות" שונות כל כך, חשוב לקחת בחשבון את כל הגורמים המתאימים, החל בבחירת זרעי הקנאביס.

כיצד איכות קנאביס קובעת את ההשפעה

חלק ממגדלי הקנאביס יקבעו את איכות הקנאביס שלהם אך ורק על סמך מידת ההנאה שהוא מספק. ההנחה האופטימית שלהם עשויה להיות שהקנאביס שלהם גדל בסביבה בטוחה ונקייה ממזהמים, קוטלי חרקים ועובש. אולם הבעיה היא שבשוק לא מפוקח, אף פעם אין ערובה של מאה אחוז שהקנאביס גודל לפי סטנדרטים כלשהם. מחקר שנערך לאחרונה בסקנדינביה על שיטות גידול קנאביס, הראה שחששות לגבי מזהמים ואיכות ירודה היו הסיבות העיקריות לכך שאנשים התחילו לגדל קנאביס בעצמם.

קביעת איכות על סמך מחיר

אם תבקרו בקופי שופ בהולנד, או בבית מרקחת לקנאביס בארצות הברית, או מועדון קנאביס בספרד, תוכלו לראות מגוון מחירים. המוכרים ידעו בדרך כלל מהם הפרחים האיכותיים ביותר. המוצרים הנמכרים גם בדרך כלל עוברים בדיקות מעבדה מקצועיות ובדיקה בפועל על ידי משתמשים מנוסים. הפרחים היקרים יותר הם בדרך כלל הטובים יותר. אך לא כל מה שיקר הוא בהכרח באיכות גבוהה או מצדיק את המחיר הגבוה יותר. לעתים קרובות, קנאביס במחיר ממוצע או אפילו במחיר נמוך שווה את זה, שכן אלה עדיין יכולים לספק חוויה מהנה.

ריח ומראה

יש חובבי קנאביס שטוענים שהם מסוגלים לקבוע את העוצמה של צמח מסוים לפי המראה והריח שלו בלבד. אחד המחקרים בדק את הקשר בין ריח לאיכות הקנאביס. למעשה, קשה מאוד להוכיח או לכמת במדויק את הקשר, מכיוון שיש בו מידה מסוימת של ניחוש. אנשים רבים בוחנים קודם כל את ציפוי השרף והריח העשיר, אשר בדרך כלל מעידים על שיטות גידול וייבוש נכונות. אך אלה לא מספיקים כדי לקבוע מה העוצמה, שכן זנים עשירים ב-CBD אך דלים ב-THC עומדים גם הם בקריטריונים הללו.

כיצד הקציר משפיע על איכות הקנאביס?

יש מגדלים המקדישים תשומת לב מיוחדת לקטיף כדי לייצר את הקנאביס האיכותי ביותר שאפשר. לאחר כמה שנות ניסיון, המגדלים מפתחים העדפה לזמן קציר ספציפי. אם רוצים קנאביס חזק ומרגיע, כדאי להמתין עם הקציר עד שהטריכומות יהפכו ללבנות וחלביות. רוב המגדלים המסחריים קוטפים את התפרחות כשהטריכומות עדיין שקופות מתוך לחץ לייצר יותר קנאביס ולהתחיל מחזור גידול נוסף בהקדם האפשרי. זו הסיבה שאנשים רבים בוחרים בגידול ביתי באמצעות זרעים נקביים או זנים בעלי פריחה אוטומטית. כך הם יכולים להחליט בעצמם.

שטיפת הצמח משפיעה גם היא על איכות הקנאביס. חובבי קנאביס רבים משתמשים בהליך זה כדי "לשטוף" עודפים של חומרי הזנה ומינרלים שהצטברו בתוך הצמח ובסביבת הגידול. ניתן לעשות זאת על ידי השקיית הצמח במים טהורים בלבד למשך עשרת ימי הקטיף. אם עושים זאת בצורה נכונה, מתקבל עשן נעים יותר ופחות מגרה בעישון. כך הקנאביס מהנה יותר ואיכותי יותר. במדינות בהן השימוש בקנאביס חוקי, נשאלת השאלה האם הקנאביס שנרכש במקום כזה או אחר נשטף כראוי. זו הסיבה שכל כך חשוב למשתמשי קנאביס רבים לגדל צמחים משלהם כדי שיוכלו לפקח על כל השלבים בגידול שלהם.

השפעת תנאי הייבוש על האיכות הסופית

אם הפרחים לא עוברים תהליך יבוש נכון, אז גם אם נבחרו הזרעים הטובים ביותר, המקום האידיאלי ביותר לגידול או אפילו זמן הקטיף האופטימלי, לא תתקבל האיכות הגבוהה ביותר. אין חוקים ברורים בנושא, והרבה תלוי במזג האוויר ובלחות, ובוודאי בניסיון. מגדלים רבים פשוט גוזמים את הצמחים, מקצצים את העלים ואז מניחים לצמח להתייבש באוהל הגידול למשך מספר ימים. לאחר מכן גוזמים את הפרחים וממשיכים לייבש אותם בשקיות נייר. שקיות נייר מאטות את תהליך הייבוש כך שניתן לפקח עליו ביתר קלות. לאחר שהניצנים התייבשו במידה מספקת, מניחים אותם בצנצנות זכוכית שבהן ניתן לשמור אותן מספר שבועות עד שהם מפתחים את הטעם והארומה האופטימליים. עבור אניני קנאביס, הפרח במצב המושלם כאשר הוא לא לח מדי ולא יבש מדי. לאחר מכן פותחים את הצנצנות מדי יום כדי לאפשר ללחות עודפת לצאת. אם הפרחים מתייבשים יותר מדי, הם עלולים לאבד חלק גדול מהטעם שלהם, מתכולת הטרפנים, וגם קצת מן ההשפעה. לעומת זאת, אם הפרחים שומרים על לחות רבה מדי, הם עלולים לפתח עובש ולהירקב.

איכות הקנאביס הנרכש ברחוב או אפילו בחנות רשמית כמעט אף פעם לא תגיע לאיכות הקנאביס שגדל, נקטף ומיובש בבית בתנאים מפוקחים. זו הסיבה העיקרית לכך שרבים בוחרים בגידול ביתי מזרעים נקביים או זנים פורחים אוטומטית.

כתבות נוספות

כלי נגישות