מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

כיצד למקסם את תפוקת הקנאביס עם CO2

מדריכים לגידול בחוץ / מדריכים לגידול ביתי / מדריכים לזרעי קנאביס / מדריכים למגדל המתחיל / פרוטוקולים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / ספטמבר 4, 2022

מגדלים אשר מגלים כי תוסף פחמן דו חמצני או CO2 יכול לעזור למקסם את היבול, הם מתפתים להציף בו את חלל הגידול. למרבה הצער, זה לא כל כך פשוט. כדי שתוספי CO2 יהיו יעילים, חשוב שהתצורה תהיה מדויקת לחלוטין. אין מקום לניחוש או שגיאות. מגדלי קנאביס רבים מתחילים להתנסות ב- CO2, כשהמטרה היא שהצמחים יגדלו מהר יותר ויתנו יבול טוב יותר. שימוש ב- CO2 מחייב הכרת הביולוגיה של הקנאביס ופיתוחו, ותמרון הסביבה כדי לענות בצורה נכונה על הצרכים של הצמח.

כל זה טוב בתיאוריה, אבל יותר מדי אנשים משתמשים ב- CO2 בלי לקבל את התוצאות הצפויות. הסיבה פשוטה: הם לא משתמשים בו בצורה נכונה בשילוב עם התאורה הנכונה או בכמויות הנכונות. למרבה הצער, הזרקת CO2 נוספת לחלל הגידול בלבד אינה מספיקה.

רכישת הציוד להזרקת CO2 היא יקרה מאוד, ולכן הבטחת יישום נכון שווה את המאמץ.

כיצד צמחי קנאביס משתמשים ב-CO2

CO2 (פחמן דו חמצני) הוא כמו אוויר לצמחים. בעוד שבני אדם שואפים חמצן ונושפים CO2, צמחים עושים בדיוק את ההיפך. זו הסיבה שיער הגשם באמזונס זכה לכינוי "הריאות של כדור הארץ". כאשר דנים בתפקיד ה- CO2 בגידול צמחים, זהו נושא אשר הולך צמוד לנושא התאורה אשר ממירה את ה- CO2 לסוג של "מזון".

תהליך זה נקרא פוטוסינתזה: הפיכת CO2 לסוכרים על ידי צמחים. סוכרים אלו הם סוג המזון שצמחים משתמשים בו כדי לגרום לפרחים שלהם לפרוח. ללא CO2, צמחים – כל סוגי הצמחים – היו נחנקים.

אור ו- CO2 הם שני מרכיבים חיוניים בתהליך הפוטוסינתזה והכמויות הדרושות הן יחסיות. אם יש הרבה אור, יותר CO2 יעניק לצמחים פוטוסינתזה טובה יותר. עם זאת, אם אין הרבה אור, הוספת CO2 לא תעשה שום דבר. ואם ה- CO2 בסביבת הגידול קיים בשפע, כך צריכה להיות כמות האור.

יחס נכון בין אור ל- CO2

זה המקום שבו מגדלים רבים עושים את הטעות הכי גדולה ובזבזים כסף על CO2. כאמור, הכמויות חייבות להשתלב באופן הגיוני כדי שתהיה לתוספת זו השפעה כלשהי. אם מישהו מגדל באמצעות נורות גידול בהספק נמוך, כגון נורות פלורסנט, אין צורך להוסיף CO2. יש כבר מספיק CO2 באוויר כדי שהצמחים יוכלו להמיר את כל האור הניתן להם למזון.

עם זאת, אם עוצמת התאורה מוגברת על ידי שימוש בנורות לד או מנורות HPS, אז ברור שהצמחים יקבלו הרבה יותר אור. ובהקשר זה CO2 נוסף ימיר את האור הזה לאנרגיה.

למען האמת, ממש אין טעם להוסיף CO2 לחלל הגידול אם לא נעשה שימוש בנורות LED או HPS. כדי שצמחים ייהנו מתוספת ה- CO2, מערכת התאורה חייבת להיות מספקת.

הכמות הנכונה של CO2

באופן כללי, ריכוז ה- CO2 באוויר סביבנו הוא באזור 400 ppm (חלקים למיליון). עם זאת, כאשר צמחים התפתחו לפני מיליוני שנים, היה הרבה יותר CO2 באטמוספירה. לכן, הם שמרו על היכולת הזו לצרוך הרבה יותר CO2 ממה שקיים באוויר.

צמחים יכולים להשתמש בעד 1500 ppm של CO2 בתהליך הפוטוסינתזה. המשמעות היא שעל ידי הוספת CO2 לחלל הגידול, ניתן לשמור על רמות של עד 1500 ppm. כל דבר מעבר לזה פשוט יתבזבז, כי הצמחים לא יוכלו להשתמש בו לפוטוסינתזה.

אם כל שאר האלמנטים בחלל הגידול מותאמים ליבול גדול, אז תוספת של CO2 תהיה יעילה עוד יותר. כאשר צמח בריא וחזק, תהליך הפוטוסינתזה שלו חזק, ללא קשר. אם הצמח חלש, אז הוספת CO2 יכולה לשמש כזריקת אנרגיה.

הדבר החשוב ביותר הוא שחלל הגידול יהיה מותאם. הצמחים צריכים להיות בריאים, לקבל מספיק אור ומים, והאדמה או מצע הגידול צריכים להיות באיכות גבוהה. רק אז הוספת CO2 תעשה את ההבדל.

הכנת חלל הגידול

ישנן מספר דרכים להשיג זאת, ומספר גורמים שונים שיש לקחת בחשבון. ה- CO2 הנוסף יעבוד טוב יותר בטמפרטורות גבוהות יותר, ולכן יש לקחת זאת בחשבון. הנה כמה שינויים שנדרשים כדי להפוך חלל גידול מוכן לתוספת CO2.

  1. העלאת הטמפרטורה

אם אתם מעוניינים להגיע לגבול ה- CO2 המקסימלי (1200-1500 ppm), חשוב להעלות את הטמפרטורה בחלל הגידול. בדרך כלל נדרשת טמפרטורה של 25-28 מעלות צלזיוס, אך הוספת CO2 דורשת טמפרטורות של בין 30 ל-35 מעלות צלזיוס. זוהי עליית טמפרטורה משמעותית, ולכן חשוב לפקוח עין על הצמחים כדי להבטיח שהם לא מושפעים לרעה.

  1. איטום חלל הגידול

פעולה זו נדרשת אם חלל הגידול לא אטום. כאשר מזרימים הרבה CO2 לאוויר, הוא עשוי לדלוף החוצה מה שיגרום לבזבוז כסף רב בנסיון לשמור על רמות CO2 גבוהות. איטום חלל הגידול דורש מחשבה והקפדה יתרה, שכן יש לקחת בחשבון גם שמירה על גובה הטמפרטורה והלחות בפנים.

  1. שמירה על לחות נמוכה

עבור רוב המגדלים, עניין זה לא מהווה בעיה. עם זאת, כאמור, אם מבצעים איטום של חלל הגידול, יש חשיבות עליונה לניטור וטיפול ברמת הלחות. שמירה על לחות מתחת ל- 60-70% היא חיונית כדי שעובש לא יתחיל לתקוף את הצמחים. במידת הצורך, שימוש במסיר עשוי להיות מהותי.

  1. הקפדה תאורה מספקת

כפי שצוין קודם לכן, אם אין מספיק אור, כל ה- CO2 בעולם לא ישנה כלום. לכן, הקפדה על שפע של אור בחלל הגידול – בין 7,500 ל- 10,000 לומן למטר מרובע – היא חיונית. על האריזה של רוב הנורות מצוין כמה לומן היא מפיקה למטר מרובע. לפי חישוב זה יש להוסיף נורות לחלל לפי הצורך כדי להבטיח שיש לפחות 7,500 לומן לכל מטר מרובע.

כמו כן, יש לציין שמנורות מייצרות חום, כך שהוספת תאורה תעזור גם לשמור על טמפרטורה גבוהה יותר בחלל הגידול.

כיצד להוסיף CO2 לחלל הגידול

שימוש בשיטות זולות ולא אמינות כמו קרח יבש אינו מומלץ, וגורם ליותר בעיות ממה שהוא פותר. אם אתם רוצים לעשות את זה כמו שצריך, אז רכישת מחולל CO2 או CO2 דחוס היא הפתרון היחיד. שניהם יקרים, אבל שווים את ההשקעה אם משתמשים בהם נכון.

מחולל CO2 משתמש בדלק כמו פרופאן כדי לייצר CO2, בעוד שה-CO2 הדחוס במיכל מרוסס מעל חלל הגידול. שתי המערכות יכולות להיות אוטומטיות לחלוטין, כך שברגע שהכל מוגדר, אין כמעט מה לעשות.

לשתי השיטות יש יתרונות וחסרונות. מחולל CO2 משתמש בשיטת בעירה המהווה סכנה בטיחותית. בנוסף, קיים סיכון מבחינת ייצור כמות מסוכנת של פחמן חד חמצני, שאינו טוב למגדל או לצמחים.

מצד שני, מיכל CO2 דחוס עלול לגרום לחשדנות רבה בעת ההובלה. ואכן, במדינות מסוימות נדרש רישיון לרכישת CO2. וכמובן, במקרה מצער של שריפה, המיכל יתפוצץ.

לכן, למרות שתמיד יש סיכון בשימוש ב- CO2, הדרך הבטוחה והיעילה ביותר היא לקנות CO2 דחוס. זהו הפתרון היקר ביותר להתקנה, אך ככל הנראה הפתרון הטוב ביותר אם שוקלים את כל הגורמים.

  1. CO2 נע מעלה ומטה

CO2 הרבה יותר צפוף מאוויר, ולכן הוא יורד כלפי מטה. אם מניחים את מחולל ה-CO2 או המיכל על רצפת חלל הגידול, הצמחים לעולם לא יקבלו אותו. צריך להתקין אותו מלמעלה. שימוש במאוורר יכול לעזור להזרים אותו לפני שהוא פוגע בקרקע.

  1. כבו אותו בלילה

צמחים לא צריכים CO2 בלילה כי אין אור. מחולל ה-CO2 או ה-CO2 הדחוס יכול להיות אוטומטי, כך שהמכשיר נכבה חצי שעה לפני סיום שעות האור ונדלק שוב חצי שעה לאחר הזריחה.

  1. אין לשאוף

נסו לא לנשום את ה-CO2 המוזרק לחלל הגידול. עבור בני אדם, CO2 הוא משהו שפולטים. מסוכן לבני אדם לנשום יותר מדי CO2. גם אם נוכחותו בחלל הגידול אינה מגיעה לרמה מסוכנת, עדיין חשוב להיזהר.

  1. שמרו את ה- CO2 בעיקר לשלב הצמיחה

הזמן היעיל ביותר לשימוש ב-CO2 הוא בזמן שהצמחים גדלים. תוספת CO2 אמורה להאיץ משמעותית את הצמיחה שלהם, וכך הם יפתחו יותר גבעולים שמהם יפרחו פרחים.

אפשר להמשיך להשתמש ב-CO2 במהלך 2-3 השבועות הראשונים של הפריחה. עם זאת, רוב המקצוענים אומרים שמעבר לכך, ה-CO2 הנוסף לא מוסיף כמעט כלום לפרחים.

לפיכך, להוספת CO2 לחלל גידול יכולה להיות השפעה חיובית משמעותית, אם נעשית בצורה נכונה. עם זאת, החיסרון הוא שאם זה נעשה בצורה לא נכונה, פעולה כזו עלולה להיות מאמץ יקר ללא שום תועלת אמיתית עבור הצמחים.

כתבות נוספות

כלי נגישות