מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

שירותי משלוחים בארה"ב מחשיבים את הקנאביס כשוק חוקי

מוצרים לקנאביס חדשות בנושא / סקירת מוצרים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / יוני 15, 2021

כשענפי הקנאביס ברחבי ארה"ב מדווחים על מכירות של 17 מיליארד דולר בשנה שעברה, שירותי משלוחים כמו DoorDash, UberEast ו- Grubhub שוקלים לעבור למשלוחי קנאביס כדי לזכות בנתח מן השוק.

חברת Eaze מקליפורניה, אשר צברה נסיון בזירת משלוחי הקנאביס, עם גיבוי של היזם והזמר סנופ דוג, מספקת חבילות של ירוק לדלתות הלקוחות מאז 2014. החברה דיווחה על 70% נרשמים חדשים לשירות שלה בשנת 2020, נתון המשקף הזמנת משלוח קנאביס כל 8 שניות באזור הפעילות של החברה. כיום ישנם עדיין מעט מאוד מפעילים המציעים שירות כזה בקליפורניה, מדינה בה קנאביס לצרכי פנאי הינו חוקי מאז 2016.

עם זאת, הסיבה לכך שעסקים מעטים כל כך פועלים בשוק זה, היא ככל הנראה מכשול הבירוקרטיה האדיר. לדוגמא, חוקים של מדינה מסוימת אולי יתייחסו ספציפית ובמפורש לעניין, אך יקבעו חוקי תעסוקה העלולים להוות מכשול, יחד עם מגבלות על תהליכי המסירה בין הנהג ללקוח, ואפילו דרישות לגבי תעסוקה של נהגים בשירות משלוחי קנאביס. בקיצור, מדובר בתסבוכת לא קטנה. בקליפורניה אסור לבצע משלוחים ברכב "פתוח" כגון קטנוע, בעוד שמסצ'וסטס דורשת התקנת מצלמות על כלי הרכב.

אך למרות מכשולים אלה, מנהלים בכירים כמו מנכ"לית אובר, דארה קוסרשאהי, רומזים כי חברות בתחום ההסעות עשויות לגלות כי בהחלט משתלם לפרוץ לשווקים חדשים, כמו למשל משלוחי קנאביס. בראיון שנערך לאחרונה עם CNBC אמרה קוסרשאהי, "כאשר החוקים הפדרליים יסללו את הדרך עבור הקנאביס, אנחנו בהחלט נבדוק את העניין".

חברת Uber כבר התמודדה עם הנושא לאחרונה עם הרכישה של Drizly, שירות משלוחי אלכוהול, עם חברת אחות בשם Lantern המתמקדת במשלוח קנאביס. Lantern היא האפליקציה הראשונה המציעה שירות מסוג זה. לאחר השלמת המיזוג, Lantern תהפוך שוב ליישות עצמאית, ולדברי נשיאת החברה מרדית מהוני "אנו מרוצים מן ההתקדמות לקראת לגליזציה פדרלית, ומתשומת הלב מצד חברות גדולות כמו Uber".

מכשול אחד בולט בדרך של Uber נמצא בנוסח הנוכחי של חוקי הקנאביס בקליפורניה. החוק אוסר על משלוח קנאביס יחד עם אוכל או עם אלכוהול. עד שניתן שיהיה לבצע שינוי בנוסח, לא סביר שאובר תמשיך במסלול הרכישות שלה.

יחד עם המכשול הנ"ל בדרך למשלוחי קנאביס עד לבית הלקוח, קיים גם עניין האבטחה.

עסקי הקנאביס מתנהלים בעיקר במזומן בשל החוקים הפדרליים (כלל ארציים) של ארה"ב. יש כיום המון מזרנים המשמשים קופת מזומנים בארה"ב, כאשר הבעלים מצפים ליום בו יוכלו להיכנס לסניף בנק מקומי ולבצע הפקדה. למעשה, על פי איגוד הבנקאים האמריקני, טיפול בכספים הקשורים לעסקי קנאביס עשוי להיחשב כהלבנת הון. סוגיה זו קיבלה משנה תוקף לאחרונה כאשר המנכ"ל לשעבר של Eaze עזב את החברה והודה באשמת קשירת קשר לביצוע הונאה בנקאית. הוא ניסה להטעות את הבנקים ולבצע הפקדות של הכנסות החברה ממשלוחי קנאביס בשווי של יותר ממאה מיליון דולר.

בשנת 2020 בלבד, רשות האכיפה של פשעים פיננסיים של משרד האוצר האמריקני (FinCEN) דיווחה על 684 בנקים וחברות אשראי שעסקו באופן פעיל במתן שירותים לעסקי קנאביס. מספר מקרי הפעילות החשודים שזוהו על ידי FinCEN הסתכם ביותר מ- 170,000 באותה תקופה.

בשנת 2019 בוצע ניסיון לסלול דרך ללגיטימציה לשירותי בנקאות עבור עסקי קנאביס בעזרת חוק אכיפת הבנקאות המאובטחת וההוגנת (SAFE). החקיקה הועברה בבית הנבחרים בשנת 2019, ונעצרה בוועדה, ושוב בשנת 2021, כאשר היא נמצאת בהמתנה בוועדות השיפוט.

עד להעברת החקיקה בסנאט, עסקי הקנאביס נושאים בנטל ובסיכון. בהיותם עסקים המסתמכים בעיקר על מזומנים, הם נמצאים במצב בעייתי מאד. הסיכון גדול אף יותר עבור השליחים אשר נושאים על עצמם סכומי כסף מזומן בלי היכולת להגן על עצמם מאחורי דלתות וקירות וללא אבטחה נאותה. עובדים אלה מוצאים את עצמם לעתים קרובות במקומות לא מוכרים, מגישים קנאביס ללקוחות אנונימיים בקצה השני של אפליקציה. ככל שהלגליזציה של קנאביס ממשיכה להתרחב, יהיה צורך להשקיע ולעבור למינימום עסקאות במזומן תוך שמירה על בטיחות השליחים מול קהל לקוחות המצפה לאותו שירות משלוח מדלת לדלת שאליו הם רגילים.

כתבות נוספות

כלי נגישות