מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

המחוקקים בצפון קרוליינה מקדמים חקיקה ללגליזציה של קנאביס

היסטוריה / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / מאי 6, 2021

הצעת חוק חדשה הוגשה ע"י המחוקקים הדמוקרטיים בצפון קרוליינה במטרה ליצור תעשייה מוסדרת של קנאביס חוקי. הצעת החוק, בשם H.B 617, הוגשה בתחילת השבוע ועוסקת בנושאים כגון כליאה, צדק חברתי, וכמובן, הקמת תעשיית קנאביס חוקית במדינה שבאופן מסורתי התרחקה מכל מה שקשור בקנאביס. נכון לעכשיו, צפון קרוליינה לא אישרה אפילו קנאביס רפואי.

הצעת החוק הוגשה ביום שלישי, ה- 20 באפריל 2021, תאריך מיוחד אותו נוהגים לציין בתרבות הקנאביס, מעין חג בלתי רשמי שבו חוגגים כל מה שקשור בקנאביס. כפי שהוא מנוסח כיום, החוק יקבע שינויים רבים בחוקי המדינה הנוכחיים בנוגע לצמח השנוי במחלוקת. בין השינויים המפורטים בהצעת החוק בת 19 העמודים ניתן למנות:

  • קביעת דרישות ונהלי רישום ורישוי המסדירים את פעולתם של מיזמי קנאביס.
  • הוראות ומגבלות בנוגע להחזקה ושימוש בקנאביס על ידי בגירים בני 21 לפחות.
  • רישום עסקי קנאביס וחידוש רשיון שנתי על ידי המחלקה לביטחון הציבור.
  • הקמת המשרד לשוויון חברתי לקידום השתתפותם המלאה בתעשיית הקנאביס המוסדרת של אנשים מקהילות שנפגעו בעבר באופן לא פרופורציונלי מאכיפת חוקי הקנאביס.
  • קטגוריות לפיהן תיקבע מחיקה אוטומטית של עבירות קנאביס מסוימות.

תושבים רבים בצפון קרולינה מצננים את האופטימיות שלהם סביב המאמץ ללגליזציה של קנאביס באזור גידול הטבק הגדול ביותר בארה"ב. תעשיה שהיא למעשה הגדולה ביותר בצפון קרוליינה. אם נוסיף לזה את המתח המתמשך בין המחוקקים הדמוקרטים והרפובליקנים, כאשר הרפובליקנים שולטים בשני בתי המחוקקים בצפון קרוליינה, נראה שסיכויי החוק לעבור הם קלושים.

עם זאת, המושל ראלף נורת'ם מווירג'יניה, שכנתה של צפון קרוליינה מצפון, חתם לאחרונה על חוק ללגליזציה של קנאביס. יעברו עוד כמה שנים עד שתהיה תשתית מוכנה לתעשייה חוקית לחלוטין. עם זאת, דיבורים על אובדן הכנסות בשל עסקי הקנאביס המתהווים של וירג'יניה כבר מתחילים להזיז דברים אצל המחוקקים השמרנים. לאור העובדה שמרבית אוכלוסיית צפון קרוליינה נמצאת כשעה נסיעה או פחות מגבולות וירג'יניה, תיירות הקנאביס במדינה השכנה עשויה לפרוח אם צפון קרוליינה תחליט בסופו של דבר להצביע נגד קנאביס חוקי. נושא ההכנסות האבודות עשוי להספיק בכדי להביא את הרפובליקנים לשולחן המשא ומתן ולשקול ברצינות לגליזציה של קנאביס במדינה שהיא ככל הנראה המתאימה ביותר לייצור בקנה מידה תעשייתי יותר מכל אזור אחר בארה"ב.

נציג המפלגה הדמוקרטית, פרייסי האריסון, התראיין לתחנת הטלוויזיה המקומית WBTV בנוגע להצעת החוק. הריסון ועמיתיו הדגישו כי חקיקה זו אינה נועדה רק לפתיחת שווקים חדשים ולייצור הכנסות למדינה, אלא שהיא באה גם כמאמץ בהשראת אמפתיה. בעניין זה הצהיר הריסון, "כולנו מכירים מישהו או שיש לנו בוחרים שפנו למשרדי נציגי המפלגה בבקשה לעזרה עם קרוב משפחה או חבר שנכלא בגין החזקת כמויות קטנות של קנאביס. הקפדנו מאוד על ניסוח הצעת החוק הזו כך שתכלול פריטים שיביאו לתמיכת שתי המפלגות. הצעת החוק תבטיח הנחיות והגבלות מתאימות."

בעוד הריסון ועמיתיו בטוחים כי חקיקה זו היא צעד בכיוון הנכון, עמיתיו מן הצד השני של המתרס נותרו סקפטיים. לעומת זאת, הבוחרים של הריסון נוטים להסכים שלגליזציה היא הדרך הנכונה. על פי סקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת Elon, רוב תושבי צפון קרוליינה, 54 אחוזים, תומכים בלגליזציה של קנאביס לצרכי פנאי.

מדינות בארה"ב פותחות כיום את התשתית שלהן כך שתכלול גם את תעשיית הקנאביס בקצב הולך וגובר. כתוצאה מכך, קולות ההתנגדות ללגליזציה של קנאביס הולכים ומתמעטים, אפילו במדינה שבה באופן היסטורי גידולי הטבק מהווים את מקור ההכנסה העיקרי.

ג'ייסון הוסר, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת Elon ומנהל סקר Elon, הדגיש את חשיבות השינוי המשמעותי בתרבות המדינה שהיתה נגד קנאביס באופן היסטורי.

"ההתנגדות ללגליזציה של קנאביס לצרכי פנאי הצטמצמה באופן משמעותי בשלוש השנים האחרונות", אמר הוסר לערוץ החדשות המקומי Fox8, וייחס את השינוי במידה רבה ל"גל המדינות שהעבירו חוקי לגליזציה". הוסר המשיך והוסיף: "לגליזציה של קנאביס רפואי נותרה עניין של קונצנזוס באופן נרחב בכל קבוצה דמוגרפית שבדקנו."

עם השינוי בחשיבה בקרב הבוחרים וירידה בהתנגדות, בכירי המדינה מתרככים גם הם ומתרגלים אט אט לרעיון. ג'וש שטיין, התובע הכללי של צפון קרוליינה, אמר בסוף 2020, "אי אפשר לדבר על שיפור ההוגנות הגזעית במערכת המשפט הפלילי שלנו בלי לדבר על קנאביס." שטיין, המשתייך למפלגה הדמוקרטית, המשיך והוסיף: "תושבי צפון קרוליינה לבנים ושחורים משתמשים בקנאביס באותה מידה, אולם אנשים שחורים נעצרים ונידונים למאסר באופן בלתי פרופורציונלי. בנוסף, הגיע הזמן שצפון קרוליינה תתחיל לדון באופן רציני בהנהגת מדיניות של בטיחות ובריאות סביב נושא הקנאביס.

על פי הסנאטורית מרי בלק, התומכת בהצעת החוק H.B. 617, בני קהילות מיעוטים "נעצרים פי 4.2 יותר" בגין עבירות קנאביס במחוז מקלנבורג במדינה, הכולל את העיר שרלוט. בעוד הסנאטורית לא ציטטה מחקר ספציפי, האיגוד האמריקני לחירויות האזרח מצא כי סטטיסטיקה זו אכן משקפת את המציאות, במיוחד במחוז מקלנבורג, בשנת 2018.

הדיונים בנושא ברמת הבוחרים והמחוקקים גורמים למתנגדים ולתומכים לעקוב מקרוב אחר התקדמות החקיקה סביב הקנאביס בצפון קרוליינה. עם זאת, מושל המדינה הדמוקרטי, רוי קופר, נותר שקט וכמעט שלא דיבר על הנושא, אך מינה צוות שיבדוק את נושא הקנאביס בצפון קרוליינה מקרוב. ממצאי הבדיקה הוגשו יחד עם המלצה ללגליזציה של קנאביס במדינה, וקבע כי מהלך כזה טומן בחובו תועלת רבה לכלכלה המקומית ותיקון העוולות בתחום המשפט הפלילי מהן סובלות קהילות המיעוטים בכל רחבי המדינה.

כתבות נוספות

כלי נגישות