מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

הדברת מזיקים בגידול קנאביס באמצעות חרקים מועילים

מדריכים לגידול בחוץ / מדריכים לגידול ביתי / מדריכים למגדל המתחיל / מוצרים לקנאביס חדשות בנושא / פרוטוקולים / קנאביס / ספטמבר 18, 2022

מגדלי קנאביס רבים, המגדלים בתנאי פנים או בחוץ, מניחים בטעות שכל החרקים שנמצאים על הצמחים שלהם מהווים איום על היבול. אמנם זה נכון לעתים קרובות – כאשר חרקים כמו קרדית, יתושים, תריפסים, כנימות וכו' גורמים נזק בלתי הפיך ובסופו של דבר משמידים את גידולי הקנאביס – אך זה לא תמיד כך. למעשה, ישנם חרקים רבים שמועילים מאוד למגדלים, שכן הם צדים ואוכלים רבים מהמזיקים הנ"ל, ובכך למעשה מסייעים בשמירה על בריאות הצמחים. מגדלים רציניים של כל גידול – בין אם זה קנאביס או ירקות – ישתמשו בחרקים שנבחרו באופן אסטרטגי כשיטה של הדברה טבעית, כדי להרחיק אורחים לא רצויים מהיבול שלהם.

כיצד פועלים חרקים מועילים

"חרקים מועילים" אלה פועלים באופן תמידי כדי לצוד ולאכול מזיקים (או את הזחלים והביצים שלהם) שעשויים לחיות על הצמחים או במערכת השורשים שלהם. השימוש בהם מהווה חלופה טבעית לאמצעי הדברה כימיים, מסייע בצמצום אוכלוסיות מזיקים, ומונע מהם להתרבות ולהתפשט.

בנוסף לחיסול מזיקים, חרקים מועילים יכולים גם לסייע בטיפול בצמחים נלווים (למשל תלתן אדום, נענע, לבנדר, שומר וכו') שגדלים לעתים קרובות בין שיחי קנאביס בחוץ. בפרט, מי שמגדל קנאביס בחוץ באופן אורגני ודואג למגוון הביולוגי, יפזר בגינה מגוון רחב של חרקים מועילים באופן שגרתי לאורך עונת הגידול כדי להדביר אוכלוסיות מזיקים. מומלץ גם לשתול צמחים נלווים כדי לעודד חרקים מועילים וטורפים טבעיים להישאר ולהתרבות.

כמובן, הגישה הטובה ביותר לכל אתגר גידול קנאביס היא מניעה, לא ריפוי. לפיכך מומלץ קודם כל לפקח מקרוב ככל האפשר על היבול. יחד עם זאת, אפילו עם ניטור קפדני, שום דבר לא מובטח ב- 100%, שחרור בזמן של החרקים הטורפים הנכונים והמועילים יכול לעזור מאוד בהצלת מה שהיה אמור להיות יבול אבוד.

כיצד לשלב חרקים טורפים בגידול קנאביס

הדבר הראשון הוא לקבוע אילו מזיקים מאכלסים את הגינה או שטח הגידול. כמו כן, חשוב לוודא שכל נזק לצמחים נגרם למעשה על ידי המזיקים, ולא מבעיות של תזונה לקויה וכו'.

מגדל קנאביס מנוסה יבדוק בקפידה את מצב הצמחים וישים לב לכל סימן מוקדם של בעיות הקשורות למזיקים. אם מאפשרים למזיקים לפלוש ולהתפתח, קשה הרבה יותר לפתור את הבעיה. לאחר זיהוי סוג המזיקים הפוגעים בגידול, ניתן לנקוט בפעולות נוספות להעלמתם.

המזיקים הנפוצים ביותר שניתן למצוא בגידול קנאביס כוללים כנימות, זבובים ירוקים, שחורים ולבנים, זחלים, תריפסים וקרדית עכביש. החדשות הטובות הן שניתן לחסל את המזיקים הללו באופן טבעי על ידי חרקים טורפים מועילים. עם זאת, זהו לא פתרון מהיר, והתהליך לוקח קצת זמן, כך שככל שהמגדל מתחיל להילחם באופן פעיל בנגע מוקדם יותר (וככל שיבוצעו יותר בדיקות כדי להימנע מלכתחילה מלהגיע למצב זה), כך התוצאות תהיינה טובות יותר.

רכישת חרקים טורפים באינטרנט או בחנות גינון

ברגע שזיהיתם את סוג המזיקים, ישנן מספר אפשרויות. מגדלים רבים מזמינים חרקים מועילים באינטרנט או רוכשים אותם בחנות גינון מקומית.

מגדלי חוץ בוחרים לרוב את הצמחים הנלווים לשתילה ליד צמחי הקנאביס שימשכו גם חרקים טורפים מועילים. לדוגמה, שומר מושך פרת משה רבנו המשמיד את קרדית העכביש וזחלים. שן הארי, קורנית, כובע הנזיר, בוראג' וצמחים רבים אחרים מושכים אליהם חרקים מועילים אחרים.

מגדלים במתקן מקורה רוכשים ומשחררים טורפים ישירות לחלל הגידול. עדיף לעשות את הצעד הזה לפני שהמזיקים התבססו. אחת הבעיות בגידול קנאביס בתוך הבית היא שתנאים אופטימליים יכולים לאפשר למזיקים לשגשג ברגע שהם חדרו למקום. נוכחותם של טורפים טבעיים בחוץ מקלה על הדברה וחיסול.

תאורת UVA / UVB להדברת מזיקים

ניתן להתקין תאורת UVA / UVB נוספת בחלל הגידול כדי להגדיל את פרופיל הטרפנים ותכולת הקנבינואידים. בדרך כלל, התאורה הנוספת היא בצורת מנורות פלורסנט, אם כי יש גם מנורות LED UV מיוחדות (אומנם יקרות מאוד). מגדלים המשתמשים במנורות UV מגלים לעתים קרובות שאמצעי זה עוזר לשלוט באוכלוסיית המזיקים, ויוצר עבורם סביבה קצת יותר עוינת.

האם חרקים מועילים יכולים לעזור במאבק נגד מזיקים לקנאביס?

כן, הם יכולים, אבל רק אם מפזרים אותם בזמן. חרקים טורפים יצמצמו למעשה את אוכלוסיית המזיקים. עם זאת, יכול להיווצר מצב שבו המזיקים כבר כל כך מבוססים שהטורפים אינם מסוגלים לצמצם את מספרם במהירות מספקת. במצבים אלה, כל מה שנותר לעשות הוא לעקוב אחר התקדמות הטורפים ולקוות שהם יצליחו להביא לתוצאה לפני שהצמחים ייפגעו בצורה משמעותית.

להלן כמה מהחרקים הטורפים הפופולריים ביותר המשמשים מגדלי קנאביס:

חרק טורף הטרף האהוב עליו
עינפזיים כנימות, קרדית עכביש, זבובים לבנים, תריפסים, ציקדית ירוקה
גמל שלמה זחלים, כנימות עלה, ציקדית ירוקה יתושים וסוגים שונים של זבובים. יטרוף בשמחה גם מזיקים אחרים.
קרדית טורפת קרדית העכביש
פרת משה רבנו כנימות עלה (הן יאכלו גם את הביצים של מזיקים אחרים, למשל חיפושיות, קרדית, עש, תריפסים וכו')
קצרחפיתיים תריפסים, זבוב התסיסה, כנימות שורש.

 

עם זאת, ראוי להוסיף כי מגדלים באזורים שונים בעולם מתמודדים עם איומים שונים, התלויים בסביבתם הטבעית, ולכן לרוב יש להם פתרונות מקומיים מוכחים משלהם (כולל צמחים נלווים) הפועלים היטב בתנאי הגידול המקומיים.

איך משתמשים בחרקים

במקום להשתמש בחומרים תעשייתיים, לרבות תרסיסים וסבון על בסיס שמן, מגדלים רבים מעדיפים להניח כמה קרדיות טורפות (לרוב מסופקות בבקבוקים) ישירות על צמחים נגועים ולהמתין מספר ימים עד שהקרדית הטורפת תטרוף את אוכלוסיית המזיקים.

לרוב הקרדיות הטורפות יש תוחלת חיים קצרה וייתכן שיהיה צורך לפזר פעם נוספת אם המזיקים מופיעים שוב. מגדלים רבים, במיוחד מגדלי חוץ, משתמשים בתערובת של טורפים לאורך כל עונת הגידול, כך שלאוכלוסיות המזיקים לא תהיה הזדמנות לפרוח. זוהי דרך זולה להבטיח את הישרדות היבול, במיוחד ביחס לערך הקטיף הסופי, ויכולה למעשה למנוע מאוכלוסיות המזיקים להתרבות לרמות מסוכנות מלכתחילה.

הדברה אורגנית של מזיקים ומחלות של צמחי קנאביס

כדאי לזכור שהתפרצויות מזיקים קטסטרופליות הן נדירות יחסית. גם אם הם מופיעים, ישנן אפשרויות רבות לתקן את הנזק בגידול חיצוני ופנימי ולמנוע אובדן מוחלט של היבול. הדרכים שבהן ניתן להדביר מזיקים ומחלות קנאביס משתנות מאוד, אך עדיף לבחור בשיטה שהיא בטוחה גם לניצן וגם לצרכן, ואינה מצריכה שימוש בכימיקלים.

מגדלים ביתיים המשתמשים בזרעי הקנאביס שהם גידלו מודעים היטב לצורך בפרחים נקיים. מגדלים בעלי רישיון יודעים שהמוניטין והרישיון שלהם תלויים במידה רבה בהבטחת מוצר בטוח של קנאביס טהור ונטול כימיקלים. לכן, הם בוחרים להשתמש בחרקים מועילים הפועלים כשומרים טבעיים המפטרלים מסביב לשעון ודואגים לבריאות הצמחים.

השימוש בתאורת UVA ו- UVB נוספת (לרוב 2-3 שעות ביום, תלוי בשלב הגידול) מסייעת גם היא להרתעת מזיקים מעופפים על ידי יצירת תנאים לא נוחים, הן בגידול חיצוני והן בגידול פנים/חממה. מגדלי פנים נוטים לבדוק את מצב הצמחים שלהם על בסיס יומי, כך שניתן יהיה להבחין בהופעת מזיקים אפשריים מוקדם מספיק. בדיקה מדוקדקת של צמחי קנאביס מסיביים בגובה 3-4 מ' יכולה להיות הרבה יותר קשה, כך שבמקרה זה, שימוש מניעתי בחרקים מועילים וטורפים טבעיים יכול להיות מועיל במיוחד.

כתבות נוספות

כלי נגישות