מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

מדוע קנאביס נקרא גם מריחואנה?

היסטוריה / פרוטוקולים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / דצמבר 23, 2021

נראה הגיוני שמריחואנה הוא השם הלטיני המקורי של הצמח. אך זה לא המקרה. שמו האמיתי של הצמח הוא קנאביס. ליתר דיוק: Cannabis Sativa L. המילה Cannabis מגיעה מהשם הלטיני Cannabaceae שהוא המונח הקולקטיבי למשפחה קטנה של צמחים פורחים. משפחה זו מורכבת מכ- 170 מינים, המחולקים לכ-11 סוגים, כולל קנאביס (המפ ומריחואנה), כשות וגודגדן. קנאביס הוא הסוג הכולל את שלושת הצמחים הפסיכואקטיביים שכולנו מכירים: קנאביס סאטיבה, קנאביס אינדיקה וקנאביס רודרליס. קנאביס מכונה גם מריחואנה. מדוע?

 

המונח מריחואנה הגיע לצפון אמריקה ממקסיקו. כיצד בדיוק הוא הגיע למקסיקו הוא עדיין בגדר תעלומה. עוד בשנת 2005, החוקר אלן פייפר עשה ניסיון אמיץ להתחקות אחר האטימולוגיה של השם, אבל הצליח רק ​​להסיק שייתכן שמקורו בסין או בספרד. הוא טען שמבין השמות הרבים של צמח הקנאביס, מריחואנה הוא אחד השמות המוכרים ביותר באנגלית, אך מקורו נותר לוטה בערפל. המילה מריחואנה, והשימוש בקנאביס כחומר משכר, מזוהה רוב הזמן כמשהו שהובא ממקסיקו לארצות הברית על ידי מהגרי עבודה.

ב-1930, הארי אנסלינגר, ראש הלשכה הפדרלית לסמים, שהייתה אז מוסד חדש, לא היה מרוצה מכך שרק קוקאין ואופיום מוסדרים תחת החוק ואילו מריחואנה לא. הוא פעל כמעט שלושים שנה במסע הסברה כנגד הקנאביס. כשהגיש הצעת חוק לאיסור השימוש בקנאביס מול פאנל של הקונגרס ב-1937, הוא הצהיר כי "נראה שאימצנו את הטרמינולוגיה המקסיקנית, וקראנו לזה מריחואנה".

למרות שהיא אולי נשמעת תמימה, המילה מריחואנה הוסרה כמעט לגמרי מיישומים רפואיים ותעשייתיים שבהם נעשה שימוש נפוץ יותר בקנאביס או המפ. המילה "מריחואנה", לפיכך, נקשרה בעיקר לשימוש פנאי, ובעיקר בקרב מהגרים מקסיקנים עניים.

ד"ר וויליאם וודוורד, היועץ המשפטי של האגודה הרפואית האמריקאית, הופיע מול אותו פאנל ב-1937 כדי למחות נגד הסמנטיקה המטעה של אנסלינגר, והאשים אותו בשינוי השם כדי להונות גורמים שאחרת היו מתנגדים להצעת חוק כזו.

וודוורד הצהיר, שהוא השתמש במילה "קנאביס" במקום במילה "מריחואנה" מכיוון שקנאביס הוא המונח המתאים לתיאור הצמח ומוצריו, וכי השימוש במונח "מריחואנה" במקום "קנאביס", או אפילו "קנבוס הודי", פירושו שהסוחרים של זרעי המפ הודי או קנאביס, לא היו יודעים שהצעת חוק כזו תחול גם עליהם.

כך, מי שעסק במסחר של זרעי המפ, קנאביס, קנבוס הודי וכו' לא ידע דבר על הנעשה, ועל האופן שבו חוק כזה ישפיע עליהם, שכן בהצעת החוק צוין שם של הצמח שכמעט ולא היה ידוע לציבור באותה עת. כך שהסוחרים לא יכלו למחות נגדו עד שהיה מאוחר מדי.

טיעוניו של אנסלינגר היו גם גזעניים באופן בוטה, ולדבריו: מבין 100,000 מעשני המריחואנה בארצות הברית, רובם היו "כושים, היספנים ופיליפינים" וכי "המוזיקה השטנית, הג'אז והסווינג שלהם" נבעו מן השימוש במריחואנה. הוא המשיך וטען כי מריחואנה "מאלצת נשים לבנות לקיים יחסי מין עם כושים, בדרנים ואחרים".

איל העיתונות וויליאם רנדולף הרסט השתמש באימפריית העיתונים שלו כדי לתמוך באיסור הקנאביס, תוך הדפסת מאמרים מתסיסים ופיקטיביים כמו אלה שקבעו כי הסם המקסיקני החדש "מריחואנה" הוא הגורם ל"75 אחוזים מהפשעים האלימים במדינה" ושהם "מבוצעים על ידי עבדי סמים".

הרדיו הציבורי של ארה"ב דיווח ב-2013, כי "במאה ה-19, מאמרים בחדשות ובכתבי עת רפואיים השתמשו כמעט תמיד בשם הרשמי של הצמח, קנאביס".

יצרני תרופות כמו Bristol-Myers Squib ו- Eli Lilly השתמשו בקנאביס בתרופות המשווקות באופן נרחב בבתי מרקחת בארה"ב, לטיפול בנדודי שינה, מיגרנות וראומטיזם. בין 1840 ל-1900, כתבי עת מדעיים אמריקאים פרסמו מאות מאמרים שבחנו את היתרונות הטיפוליים של קנאביס.

רבים ממשיכים לטעון, שלא משנה איך מסתכלים על זה, התפשטות המונח "מריחואנה" עולה בקנה אחד עם הפופולריות של הרטוריקה הגזענית. לכן, כדאי לשקול האם המשך השימוש במילה "מריחואנה" במאמרים, ניוזלטרים וכדומה מתאים או לא (מלבד ציטוטים כמובן).

אמנם המילה אינה נושאת את אותו גוון גזעני שהיה לה בעבר, אך ניתן לטעון שאין סיבה טובה להשתמש בה כאשר המונחים "קנאביס" או "קנבוס" עובדים בצורה מצוינת ואין בהם כל רמז למשהו אחר. למרכזי בריאות מסחריים, כמו המרכז הרפואי הארבורסייד – אחד מבתי המרקחת לקנאביס הגדולים והמשפיעים ביותר בקליפורניה – יש עמוד ייעודי בנושא באתר האינטרנט שלהם.

לפי הארבורסייד, המילה "מריחואנה" היא מונח רגשי ומשפיל שמילא תפקיד מפתח בסטיגמה השלילית המקושרת למרבה הצער לצמח ההוליסטי הזה. הם טוענים שרוב משתמשי הקנאביס, לאחר שלמדו את ההיסטוריה של אותו שם, מחזיקים בדעה כי הוא פוגעני. הם מצהירים שהם מעדיפים את השם קנאביס משום שזהו מונח מכובד ומדעי המקיף את השימושים הרבים של הצמח, ללא כל נימה גזענית.

הסנאטור מייק גאברד, הציג את חוק הסנאט 786, המחליף את המונח "מריחואנה רפואית" במונח "קנאביס רפואי". הצעת חוק זו מחייבת את משרד הבריאות להחליף את השם בשימוש בכל מסמך רשמי ובאתרי האינטרנט. מדינת הוואי תצטרך גם היא לשנות את הנוסח בכל מסמכי החקיקה והחוקים שהועברו בנושא. גאברד טוען שלמילה "מריחואנה" יש השלכות שליליות שמקורן בסטריאוטיפים גזענים, ושלקנאביס "אין גוון שלילי כזה". הצעת החוק שלו התקבלה לאחרונה.

בתקופה שבה תעשיית הקנאביס עדיין מתפתחת, נראה שזהו חוסר אחריות לא להכיר ולטפל בנושא הזה, במיוחד לאור תשומת הלב התקשורתית המתמקדת בחוסר הגיוון בתעשיית הקנאביס בכללותה.

 

כתבות נוספות

כלי נגישות