מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

הסוגים השונים של THC היתרונות והשימושים שלהם

THC – מרכיב הפלאים של הקנאביס / פרוטוקולים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / אוגוסט 19, 2021

ישנן כמה תרכובות שמקורן בקנאביס שזוכות לתשומת לב לאחרונה. ה- CBD (קנאבידיול) זכה לפופולריות מטאורית לאחרונה, וה- CBG (קנאביגרול) לא רחוק מאחוריו. תרכובות עוצמתיות, שמקורן בצמחים, מוכללות במוצרי בריאות ברחבי העולם, והן מוערכות בשל תכונותיהן המקדמות בריאות. למרות שתשומת הלב העולמית מופנית לקנבינואידים הטרנדיים יותר, יש קנבינואיד מפורסם אחד שממשיך לגנוב את ההצגה: THC. ה- THC, קיצור של tetrahydrocannabinol, מוכר היטב ואצל חלק מהצרכנים גם אהוב מאוד. עבור אחרים, ה- THC נתפס כבלתי בטוח, ויש לו אפילו סטיגמות שליליות. אולי בגלל שהוא פשוט לא מובן כראוי.

THC: מבט מקרוב

ה- THC היווה נושא לדיון בתעשיית הבריאות במשך עשרות שנים. בשנת 1964, פרופסור רפאל משולם זיהה ובידד את המולקולה שמקורה בצמח הקנאביס. המדענים סבורים כי ה- THC התפתח כך שיחקה את פעילות האננדמיד, שהוא קנבינואיד המיוצר על ידי גוף האדם באופן טבעי. המילה "אננדמיד" נגזרת מהמילה "אננדה" בסנסקרית, שפירושה אושר, שמחה ועונג.

עובדה זו מרתקת וחשובה מכיוון שמאות הקנבינואידים שמקורם בצמחים מסוגלים ליצור אינטראקציה הרמונית עם המערכת האנדוקנבינואידית של הגוף. המערכת האנדוקנבינואידית היא מערכת ביולוגית המשותפת לבני אדם כמו גם לבעלי חיים, והיא מכילה קולטנים רבים הפועלים כל הזמן בתוך הגוף לקידום הומאוסטזיס – כלומר מצב של איזון ורווחה אופטימליים. שני סוגי הקולטנים הם CB1 – המתמקד בעיקר בתאים נוירולוגיים; ו- CB2 – הממוקם בתוך רקמות מערכת החיסון. כאשר תרכובות מולקולריות שונות נכנסות לגוף (במיוחד קנבינואידים), הן יכולות להשפיע באופן חיובי על המערכת האנדוקנבינואידית בהתאם למבנה המדויק של כל מולקולה.

אנשים רבים אינם מבינים כי THC אינו תרכובת ספציפית אחת עם טביעת אצבע גנטית אחת. ישנן מספר וריאציות של THC, הנקראות אנלוגים כימיים, ואנלוגים אלה מבדילים סוגים שונים של THC זה מזה. תרכובות THC ייחודיות אלה כוללות כמה קווי דמיון וכן הבדלים קטנים יחסית. הבדלים אלה משפיעים על הדרך שבה הגוף מגיב אליהן וקובעים את מעמדן החוקי.

הבחנה של אנלוגים של THC

להלן נדון באנלוגים השונים של THC ונסביר את ההבדל בין תרכובות אלה. אנלוגים ספציפיים הם:

  • THC-a
  • THC דלתא 9
  • THC דלתא 8
  • THCP
  • THCV

THC-a (חומצה טטרהידרוקנבינולית)

הסוג הנפוץ ביותר של THC בצמח הקנאביס הוא THC-a. זוהי הצורה החומצית של THC, והיא הראשונה מבין וריאציות ה- THC האחרות. כאשר צמח הקנאביס מתיישן, או כאשר התרכובת מחוממת, היא מתפתחת ממצב חומצי למצב נייטרלי והופכת לאנלוגים אחרים של THC. תהליך זה נקרא דקרבוקסילציה (decarboxylation). מכיוון שהתרכובת משתנה בזמן חימום, יש סביבה דיון סוער בכל הנוגע לחוקיות. הסיבה לכך היא שחוקי המדינות השונות מבחינים באופן נחרץ בין מוצרי המפ חוקיים לבין קנאביס שאינו חוקי, ואלה נבדלים בדרך כלל בהרכב המולקולרי של כל תרכובת.

THC-a נקשר לקולטני CB2 בתוך המערכת האנדוקנבינואידית, והוא אינו גורם לתופעות לוואי המשנות את פעילות המוח. THC-a שמקורו בהמפ הינו חוקי בארצות הברית. THC-a שמקורו בקנאביס אינו חוקי, אך בכמה מדינות בארה"ב הוא כן.

 

THC דלתא 9 (∆9 THC)

מבלי להבין זאת, כאשר רוב האנשים חושבים על THC, הם מתייחסים בדרך כלל לאנלוג דלתא 9 של התרכובת. THC דלתא 9 ידועה, ויש שיאמרו לשמצה, בשל ההשפעות הפסיכואקטיביות שניתן לחוות בעקבות צריכת קנבינואיד זה. ביסודו של דבר, כאשר אנשים חושבים על THC דלתא 9, הם חושבים על ה-היי הקשור בדרך כלל בשימוש בקנאביס.

THC דלתא 9 נקשר בעיקר לקולטני CB1 במוח ובמערכת העצבים, וגורם להשפעות המשנות את החשיבה, כמו תחושות של ניתוק נפשי ופיזי, הפחתה ביכולת הזיכרון לטווח קצר והרפיה גופנית מוגברת. מחקרים מראים גם כי לאנלוג זה של THC יש ​​יתרונות טיפוליים. אלה כוללים שיפור התיאבון, הקלה על מתח גופני והקלה על אי נוחות גופנית.

דלתא 9 משפיע כל כך על הגוף בגלל האופן שבו הוא נקשר לקולטני CB1. לדלתא 9 יש שרשרת אלקיל משנית בת 5 קשרים, כלומר היא מכילה חמישה אטומי פחמן בשרשרת ארוכה שנראית כמו זנב בגוף המולקולה. שרשראות ארוכות משפיעות מאוד על האינטראקציה של התרכובת עם הגוף, ולכן דלתא 9 היא בעלת השפעה חזקה כל כך על הקולטנים האנדוקנבינואידים.

מכיוון שיש בה יתרונות רבים כמו גם יכולת לשנות את התפיסה החושית, אנשים רבים אוהבים מאד את ה-THC דלתא 9 בעוד שאחרים חוששים וסולדים ממנו. אין ספק שיש לתרכובת השפעה עמוקה על הנפש והגוף.

בארצות הברית, מוצרים שמקורם בהמפ יכולים להכיל מקסימום 0.3% דלתא 9 (כמות קטנה מאוד) כדי לעמוד בתנאי החוק.

THC דלתא 8 (∆8 THC)

THC דלתא 8 אינו מוכר כמו דלתא 9, למרות שהתגלה לפני כמעט 50 שנה. אחת הסיבות לכך שדלתא 8 עשוי שלא לקבל תשומת לב רבה היא שהוא מהווה באופן טבעי פחות מ- 1% מצמח הקנאביס, מה שמקשה על הפקת כמויות גדולות שלו. דלתא 8 נקרא גם איזומר קשר כפול של דלתא 9. איזומר הוא תרכובת המכילה אותו מספר יסודות ואטומים, אך שונה מבחינה מבנית באופן סידור היסודות. זה אולי נשמע כמו הבדל קטן מאד, אבל למעשה הוא די משמעותי. דלתא 9 ידוע בהשפעות הפסיכואקטיביות החזקות שלו, ודלתא 8 הינו בעל כמחצית מיכולת ההשפעה הפסיכואקטיבית, עם כמה יתרונות המתעלים על הדלתא 9.

ה- THC דלתא מתקשר ומתחבר עם קולטני CB1 ו- CB2, ונראה שיש לו תועלות בריאותיות רבות. באופן ספציפי, הוא מעורר תיאבון, מפחית בחילות ומביא להרפיה ללא תופעות הלוואי הפסיכואקטיביות המאפיינות את דלתא 9. אומרים שהוא גם הפתרון של הטבע להנגאובר. דלתא 8 מתחיל לצבור פופולריות מכיוון שבאמצעות תהליך מתקדם, ניתן להמיר את תרכובת דלתא 9 הנפוצה יותר לדלתא 8, מה שהופך את דלתא 8 הפחות פסיכואקטיבית לנגישה יותר.

בשנת 1995 נערך מחקר מפורסם על THC דלתא 8. המחקר הביא למסקנה כי בשימוש להקלה על בחילות, הוא פעל ביעילות עם "חוסר מובהק בתופעות לוואי" עבור 100% מן הנסיינים שהשתמשו בו במהלך הטיפול.

יותר ויותר צרכנים נהנים כיום מתמציות דלתא 8 במחסניות אידוי מכיוון שהתרכובת מספקת מספר יתרונות בריאותיים. דלתא 8 שמקורה בהמפ (עם עד 3% דלתא 9) היא חוקית בארה"ב.

THCP (Tetrahydrocannabiphorol)

קנבינואיד זה התגלה בשנת 2019, והוא האחרון שזכה לתשומת לב. THCP הוא אנלוג ייחודי של THC, הנקרא הומולוג. הומולוגים קיימים ביחידות של תרכובות החוזרות על עצמן, בדומה לדלתא 9. כפי שכבר הזכרנו, ל-THC דלתא 9 יש ​​שרשרת משנית של אלקיל, כך שיש לה חמישה אטומי פחמן. ל- THCP יש שרשרת של 7 קשרים שלא נראתה כמוה לפני גילוי האנלוג הזה, מכיוון ששרשרת אלקיל בעלת 5 קשרים הייתה תמיד הגדולה ביותר. לשרשראות ארוכות יותר יש השפעה רבה יותר על הגוף ועל קולטני המערכת האנדוקנבינואידית. בגלל זה נראה שיש ל- THCP כ- 33% יותר עוצמה והשפעה מאשר לדלתא 9, אך היתרונות הרפואיים עדיין אינם ידועים בגלל שאנלוג זה התגלה ממש לאחרונה.

THCV (Tetrahydrocannabivarin)

זהו הומולוג נוסף של THC דלתא 9. ה- THCV דומה מאוד ל- THCP, ללא השרשרת המשנית החוזרת. עם שלושה קשרים בלבד, ה- THCV הינו בעל השרשרת הקצרה ביותר, מה שהופך אותו להרבה פחות יעיל בהתקשרות לקולטנים בגוף. THCV הוא מעט אנטגוניסט לקולטני CB1, ואילו THC דלתא 9 הוא אגוניסט חלקי.

אגוניסטים מעוררים תגובה כאשר הם באים במגע עם תאים, ואילו אנטגוניסטים פועלים כנגד התגובה. מעניין שאם צורכים THCV בכמויות גדולות, הוא עשוי להיות בעל השפעה הפוכה, כך שהוא משפיע על המוח והתפיסה במינונים גבוהים אך לא במינונים נמוכים.

אותה משפחה, אנלוגים שונים

כפי שניתן לראות, ישנם אנלוגים רבים של THC, לא רק הדלתא 9 הפסיכואקטיבי והנפוץ יותר. אנשים מסוימים מאמצים את ה- THC בעוד שאחרים עשויים להירתע ממנו, אך אי אפשר להתכחש לכוחו של ה- THC להשפיע על הגוף. ככל שהצרכנים ילמדו יותר על האנלוגים השונים של THC, כך יחששו מהם פחות. וכך אולי יתחילו הספקנים ליהנות מן היתרונות של תרכובת נהדרת זו לנפש ולגוף.

THC והחוק – פרטים טכניים

THC נחשב מבחינה טכנית כסם מסוכן על פי החוק, כלומר יש בו פוטנציאל לשימוש לרעה והוא אינו משמש כיום לטיפול רפואי. כמו כן תחת אותו חוק נכללת ההגדרה הספציפית לכך ש"כל חלקיו" של צמח הקנאביס אינם חוקיים, מה שבוודאי כולל THC.

כאן זה הופך להיות קצת יותר מסובך.

THC מופק מצמחים ממשפחת הקנאביס, הכוללים קנאביס והמפ. הצמחים דומים מאד, אך הם אינם זהים, ולכן יש להם הרכב גנטי מעט שונה בתוך העלים, הגבעולים והפרחים. המפ בעל תכולת THC דלתא 9 נמוכה באופן טבעי ואילו קנאביס מכיל ריכוז גבוה בהרבה של אותה תרכובת פסיכואקטיבית.

על פי חוק החוות של ארה"ב משנת 2018, רק חומרים המופקים מהמפ עם לא יותר מ- 3% דלתא 9 הינם חוקיים לרכישה וצריכה בארצות הברית. חומרים אלה כוללים את כל התמציות, שמנים, איזומרים, חומצות, מלחים ומלחים של איזומרים.

והעניין מסובך עוד יותר כאשר בוחנים את ההגדרה המפורטת של החוק הפדרלי לצמח ההמפ. החוק מסביר במפורש כי 3% הם "על בסיס משקל יבש", מה שעשוי להיות קשה לבדיקה עם מוצרים בצורת נוזלים כמו שמנים המופקים מהמפ. למרות זאת, החוק מתיר באופן כללי את השימוש ברוב האנלוגים של THC, ללא הדלתא 9, אשר מותר רק ברמה של 3% מן המוצר.

לסיכום, להלן מעמדם החוקי של האנלוגים השונים של THC:

 

  • THC דלתא 8, THCP ו- THCV חוקיים כאשר הם מופקים מהמפ. אף אחד מהאנלוגים הללו אינו נחשב סם מסוכן על פי החוק.
  • THC-a המופק מהמפ אינו נחשב כרגע כסם מסוכן, אך החל מאוקטובר 2020 הוא יבחן מקרוב יותר לפני הקציר בגלל האופן בו הוא הופך לדלתא 9 בעת חימום (דקרבוקסילציה). הוא נבחן כרגע רק לאחר הקציר, ותהליך זה נתון לשינוי כדי לסייע בצמצום אי ההבנות לגבי התפתחות התרכובת בעת העיבוד שלה על פי החוק.
  • כל תרכובות שמקורה בקנאביס אינה חוקית על פי חוקי ארה"ב.

כתבות נוספות

כלי נגישות