מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

הצעת חוק הקנאביס הרפואי עברה בקריאה טרומית בתמיכת רע"ם

היסטוריה / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / אוקטובר 14, 2021

הצעת החוק ללגליזציה של קנאביס רפואי, שהוגשה על ידי ראש סיעת תקווה חדשה, עברה ביום רביעי בקריאה טרומית בכנסת, ובכך חיזקה את הקואליציה של ראש הממשלה נפתלי בנט.

 

הצעת החוק, שתקל על ישראלים להשיג קנאביס רפואי, התקבלה בהצבעה של 54-42, בתמיכת רע"ם (הרשימה הערבית המאוחדת), שלושה חודשים לאחר שהצעת חוק קנאביס מקיפה יותר הופלה בצורה מביכה. הצעת החוק צריכה עוד לעבור קריאה שניה ושלישית כדי להוות חוק בפועל.

עבאס דיבר בפני המליאה בערבית ואמר שמכיוון שהצעת החוק עוסקת אך ורק בקנאביס רפואי, הוא יכול להצביע בעדה. הצבעה של מפלגתו נגד הצעת חוק הקנאביס הקודמת הביאה לתבוסה שלה. חברי כנסת מהליכוד התומכים בלגליזציה של קנאביס עזבו את המליאה וכך אפשרו לה לעבור, בניגוד לפעם הקודמת שבה הצביעו נגדה.

בנט הגיע לכנסת כדי להצביע בעד ההצעה. שר הבריאות ניצן הורוביץ דיבר כנגד הצעת החוק מכיוון שהיא לא מקיפה מספיק. לדבריו, משרדו ינקוט בצעדים כדי להפוך את הצעת החוק למיותרת.

השכל שיבחה את הקואליציה על העברת הצעת החוק ואמרה כי היא תביא הקלה משמעותית ל- 100,000 מטופלים הזקוקים לקנאביס רפואי. מנהיג מפלגת תקווה חדשה, גדעון סער, שיבח את השכל ואמר כי נחישותה ורוח הלחימה שלה הם שאפשרו את העברת הצעת החוק.

ח"כ יואב קיש מהליכוד, אשר תמך בעבר בחוקי קנאביס, הסביר כי הוא הצביע נגד ההצעה מכיוון שזו לא תשנה שום דבר מלבד מתן ניצחון להשכל.

ההצעה שואפת לייתר את הצורך במפעלי הקנאביס ובתי המרקחת, ובכך להביא להוזלת המוצרים למטופלים, וכן לאפשר לכל רופא מומחה בתחומו (ולא רק לכ-100 הרופאים המוסמכים כהיום) להנפיק מרשמים לקנאביס על פי שיקול דעתם וללא צורך בהסמכה, הרשאה ובקרה מצד משרד הבריאות כפי הנהוג כיום.

ההצעה אמורה לעבור כעת לדיונים באחת מועדות הכנסת, ואז להמשך תהליך החקיקה בקריאה ראשונה, דיונים נוספים, ואישור סופי בקריאה שנייה ושלישית. עם זאת, ח"כ שרן השכל שהגישה את ההצעה ושר הבריאות ניצן הורוביץ סיכמו מבעוד מועד כי הצעת החוק לא תתקדם להליך חקיקה אלא תחזור לדיון בוועדת שרים. על פי משרד הבריאות אין כוונה לאשר את המשך הליך החקיקה, וגם יו"ר רע"מ עבאס הבהיר כי הם "נותנים הזדמנות אבל אם לא יהיו שינויים, נצביע נגד".

עד הרגע האחרון לא היה ברור אם מפלגת רע"מ תתמוך בהצעה זו, לאחר שהפילה לא מזמן את הצעת החוק לאי-הפללת צרכני פנאי בטיעון של התנגדות חוקי השריעה לכל הקלה בחוק. לבסוף רוב חברי המפלגה כולל היו"ר ח"כ מנסור עבאס, הצביעו בעד. גם רה"מ נפתלי בנט הצביע בעד. נוכחות האופוזיציה היתה דלה וכך עברה ההצעה ברוב מוחץ. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו נעדר מן ההצבעה.

חשוב לזכור שזהו עדיין שלב מוקדם של החקיקה. סעיפי החוק השנויים במחלוקת, עוד עשויים להשתנות ואולי אף להימחק לגמרי גם אם הליך החקיקה יימשך ויועבר לדיונים בוועדה.

בתי המרקחת והמפעלים, מוחים נגד הצעת החוק וטוענים כי גם אם ההצעה תעבור במתכונתה הנוכחית היא לא תביא להוזלת מחירים מכיוון שגופים אחרים בשרשרת ירוויחו את אותו הנתח במקומם.

אם אכן ימחקו אותם הסעיפים העומדים במרכז המחלוקת, לחוק החדש לא תהיה למעשה משמעות אמיתית והוא לא יביא לירידה במחירים לצרכן, ירידה שהיתה הסיבה המרכזית לקידומו, ואף לא להקלה בתהליך קבלת הרישיונות למטופלים.

כתבות נוספות

כלי נגישות