מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

קנאביס: פתרון אפשרי בהתמודדות עם משבר האופיואידים

היסטוריה / פרוטוקולים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / דצמבר 16, 2021

משבר האופיואידים הנוכחי ממשיך לגבות קורבנות ולהשפיע על אנשים ברחבי העולם. על פי נתונים רשמיים של האו"ם, אופיואידים גורמים כיום ליותר משני שלישים ממקרי המוות הקשורים לסמים בעולם. אלה כוללים נטילת מנת יתר של אופיואידים בשוגג שהושגו באופן חוקי וגם באופן לא חוקי. מכיוון שקיימת חפיפה מסוימת בין מינון יעיל לשיכוך כאבים, לבין מינון קטלני, המשמעות היא שאופיואידים יכולים לגבות את חייהם של אזרחים שומרי חוק הנוטלים את התרופה במינון שקבע להם הרופא.

 

 

הסיכון הבלתי נמנע בנטילת תרופות המכילות אופיואידים הוא שהן עלולות להיות קטלניות ולהרוג את המשתמש. מספר גדל והולך של אנשים מקבלים מרשמים לאופיואידים כטיפול ראשון לשיכוך כאב, וכך גם שיעור התמותה מהשימוש בהם עולה. בשל המאפיינים הייחודיים של קנאביס והסינרגיה שלו עם תרופות המכילות אופיואידים, ישנן עדויות מרגשות על התפקיד שהוא יכול למלא בסיוע במשבר האופיואידים.

קנאביס עשוי להפחית את השימוש באופיואידים

מעולם לא נפטרו כל כך הרבה אנשים משימוש באופיואידים, והמצב הולך ומחמיר. אופיואידים, כקבוצה, כוללים לא רק הרואין אלא גם תרופות מבוססות מורפיום, קודאין, אוקסיקודון וכו'. ישנם גם אופיואידים סינתטיים חדשים יותר, כגון פנטניל, שהם חזקים פי 50 עד 100 ממורפיום. סקר של ארגון הבריאות העולמי מצא שבשנת 2015 כמעט חצי מיליון בני אדם מתו כתוצאה ישירה מהשימוש בתרופות כאלה. אם היה אמצעי להפחתת מספר האנשים שמתים ממנת יתר של אופיואידים, אפילו במעט, דבר זה היה מתבטא בעשרות עד מאות אלפי חיי אדם. ישנן עדויות הולכות וגדלות לכך ששימוש בקנאביס כסם יציאה עשוי להוות שיטה יעילה. למעשה, בשנת 2018, מדינת פנסילבניה הקימה ועדה מייעצת לקנאביס רפואי שסייעה למשרד הבריאות המקומי להכיר בשימוש בקנאביס כאמצעי למניעת הפרעת שימוש באופיואידים (OUD). הוועדה המייעצת כתבה בהצהרה, כי "קנאביס יכול להציע הקלה על הכאב ומטופלים דיווחו כי הוא מקל על הסימפטומים ועל תהליך הגמילה מאופיואידים", וכי הוא שימש בהצלחה "את המטופלים כ'סם יציאה' לגמילה מהרואין ואופיאטים אחרים". מעניין שרבים המתנגדים לשימוש בקנאביס, החזיקו במשך תקופה בטענה שהשימוש בו מהווה שער כניסה לעולם הסמים הקשים. כמה אירוני אם כך, שעכשיו ברור בזכות מחקרים שבאזורים שבהם קנאביס חוקי, רופאים רושמים פחות אופיואידים לחולים, והוכח שהוא משפר מאוד את תסמיני הגמילה מסמים כמו אוקסיקודון או הרואין.

אופיואידים משמשים בעיקר לשיכוך כאבים. קנאביס נמצא בעצמו בשימוש נרחב לשיכוך כאבים. הצרות מתחילות עם אופיואידים, מכיוון שהם ממכרים ביותר בפרק זמן קצר מאוד (שלושה ימים), וכאשר המטופל מכור, יש צורך להמשיך ולהגדיל בהדרגה את המינון כדי להשיג את האפקט המקורי. לאחר זמן מה, המינון היעיל לשיכוך כאבים מתקרב מאוד למינון הקטלני. הסיכון מופחת בבירור אם משכך כאבים הקטלני מוחלף במשכך כאבים שאינו קטלני (כגון קנאביס).

הסברים מדעיים לאופן שוב קנאביס יכול להפחית את מינון האופיואידים הדרושים לשיכוך כאב

קיימת אינטראקציה הדוקה בין המערכת האנדוקנבינואידית לבין מנגנון ספיגת האופיואידים. ספיגת הקנאביס בגוף מווסתת על ידי המערכת האנדוקנבינואידית. בנוסף, המערכת האופיואידרגית אחראית על כניסת האופיאטים לגוף. מחקרים אחרונים הראו כי שתי המערכות הללו מקיימות אינטראקציה במספר דרכים. הקולטנים של המערכת האנדוקנבינואידית שלנו ממוקמים במוח בסמיכות לקולטני המערכת האופיואידרגית. הקולטנים של המוח מגיבים זה עם זה. בקיצור, הקרבה הפיזית של שתי המערכות במוח – הקשר הסמוך ביניהן, והדמיון של קולטני CB1 ו-MOR  – אחראים לאינטראקציות המתרחשות בין מערכת האופיואידים והקנבינואידים כאשר חווים תופעות גמילה. במילים פשוטות, גוף האדם זוכה לתחושת הנאה ולהקלה על כאבים בדרכים דומות בעת שימוש בקנאביס ו/או באופיאטים (כגון מורפיום או אוקסיקודון).

קנאביס כאמצעי להגברת ההשפעות משככות הכאב של אופיואידים

מחקר חדש ומעניין מאוד מראה שאופיואידים שניטלו בשילוב עם כמויות די קטנות של קנאביס יעילים בהקלה על כאב, אפילו במינונים נמוכים מאוד. בגלל ההשפעות הסינרגטיות של אופיאטים יחד עם THC, אנשים רבים הסובלים מכאב מרגישים שמספיק להם אפילו מינון קטן יותר של אופיאטים יחד עם קנאביס כדי להקל על כאב. עניין זה נובע גם מהעובדה שבמדינות שבהן הקנאביס חוקי, ניתנים פחות מרשמים לאופיואידים ונרשמים פחות מקרי מוות הקשורים לאופיואידים. אם תרופה המכילה אופיואידים ניטלת יחד עם קנאביס, אפילו מינון קטן יותר יעיל ומקל על הכאב. יש מטופלים שבכך מסוגלים להימנע לחלוטין מאופיואידים ומשתמשים רק בקנאביס כדי להקל על כאביהם.

עובדה זו משמעותית ביותר, במיוחד עכשיו כשהעולם פועל לצמצום מקרי מוות הקשורים לאופיואידים. מתן מרשם לאופיואידים בתדירות נמוכה יותר או במינונים קטנים יותר ובשילוב עם קנאביס עשוי להפחית את מספר מנות היתר הניטלות בשוגג. בנוסף, גם המדע תומך בעובדות אלו. אך כל זה לא אומר שהפתרון הנהדר הזה יקבל תמיכה מצד המחוקקים.

למרבה הצער, המתנגדים הנחרצים לקנאביס ממשיכים למחות באגרסיביות נגד השימוש החוקי בו כאמצעי להקל על משבר האופיואידים.

קנאביס יכול גם להוות אלטרנטיבה והשלמה לאופיואידים

הממצא המרכזי הוא שקנאביס – בשילוב עם אופיואידים – יכול להפוך מינון נמוך מאוד של אותו אופיואיד (שבדרך כלל אין לו השפעה מספקת לשיכוך כאבים בפני עצמו), למשכך כאבים יעיל ביותר. זה מסביר מדוע יש פחות משתמשים וניתנים פחות מרשמים לאופיאטים באזורים שבהם קנאביס זמין באופן חוקי, ובהם מטופלים משלבים בין השניים, או אפילו מחליפים את האופיואידים לגמרי. ייתכן שבעתיד, משככי כאבים המכילים אופיואידים שיינתנו לאנשים עם מחלות קשות יכללו גם כמות מסוימת של THC או קנבינואידים אחרים. כך ניתן יהיה ליטול מינונים קטנים ובטוחים יותר של אופיואידים. שילוב כזה יפחית משמעותית, או אפילו יעלים לגמרי, את ההתמכרות והתלות, ובכך יצמצם בצורה ניכרת את מקרי המוות הקשורים לאופיואידים. אפילו חברות התרופות מתנסות כעת בתרופות היברידיות חדשות המכילות שילובים של אופיואידים וקנבינואידים, ביחד.

כתבות נוספות

כלי נגישות