מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

ממשלת ארה"ב מסירה מגבלות מחקר על קנאביס

היסטוריה / פרוטוקולים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / יוני 27, 2021

במשך למעלה מ- 50 שנה, ממשלת ארה"ב הצרה את צעדיהם של חוקרי הקנאביס. מדענים ותומכי מחקר בקנאביס טוענים כי עמדת ממשלת ארה"ב בנושא הגבילה מחקרים מעמיקים על קנאביס ופיתוח תרופות מועילות מן המרכיבים שלו.

עד לאחרונה חוקרי קנאביס אמריקאים הופנו למקור יחיד לקבלת חומרים למחקר: מתקן באוניברסיטת מיסיסיפי שהחזיק בחוזה עם המכון הלאומי לשימוש בסמים (NIDA) לאספקת קנאביס לחוקרים. חשוב לזכור כי מדובר בקנאביס שאושר לשימוש במחקר אקדמי ולא לניסויים תרופתיים קליניים או למחקר ופיתוח של תרופות. המינהל לאכיפת סמים (DEA) עדיין מחזיק בעמדה לפיה קנאביס הוא חומר נרקוטי בחזקת סם מסוכן, וסמים המוגדרים כך הינם בעלי "פוטנציאל גבוה לשימוש לרעה… אין בהם שימוש בטיפול רפואי מקובל בארה"ב… לא קיימים אמצעי בטיחות מקובלים לשימוש בפיקוח רפואי".

החודש הודיע ​​מינהל אכיפת הסמים כי יאפשר ליצרני קנאביס מארה"ב לספק קנאביס למטרות מחקר באמצעות מערכת רישיונות.

תקוות החוקרים היא שהתפתחות חדשה זו תוביל לעידן חדש של מחקר בנושא קנאביס כדי להבין טוב יותר את השפעות הצמח והשימושים הטיפוליים האפשריים בו.

מנכ"ל העמותה הרב-תחומית ללימודים פסיכדליים (MAPS) ריק דובלין הביע אופטימיות לאור ההתפתחות החדשה, ואמר: "זו החלטה משמעותית. זוהי המשוכה הפוליטית האחרונה של המחקר בנושא חומרים המוגדרים סמים מסוכנים".

עמותת MAPS הובילה מחקר על היתרונות הפוטנציאליים של סמים המסווגים כיום כמסוכנים על ידי סוכנות אכיפת הסמים של ארצות הברית (DEA).

כשליש מאזרחי ארה"ב חיים במדינה עם תעשיית קנאביס חוקית. ב- 30 מדינות יש כיום חקיקה לקנאביס רפואי המנגישה את הצמח ותרכובות נגזרות שלו לחולים העומדים בתנאים. למרות זאת, עקב החוק הפדרלי (כלל ארצי), חוקרים ומדענים מנועים מלהשיג דגימות מחקר מבתי מרקחת מורשים.

הנושא מהווה נקודת מחלוקת עבור חוקרים ובעלי עסקים בענף הקנאביס כאחד. הפרופסור לפסיכיאטריה ומנהל המרכז לחקר קנאביס רפואי באוניברסיטת קליפורניה, ד"ר איגור גרנט מכנה את המבוי הסתום, "נתק גדול".

למרות החלטת ה- DEA האחרונה, אנו עדיין רחוקים מלראות התאמה בין חוקי המדינות לחוקים הפדרליים בנוגע לקנאביס. המחקר סביב קנאביס ממשיך להיפגע בשל מיעוט האפשרויות העומדות בפני מדענים להשגת דגימות של מוצרים וזני קנאביס.

למרבה המזל, ההתפתחות האחרונה מסמנת נקודת מפנה בחקר הקנאביס וגם עבור התעשייה הפרטית. "גרוף צפון אמריקה" (GNA) היא אחת משלוש חברות שקיבלו לאחרונה אישור ראשוני לספק קנאביס לגופי מחקר. ד"ר סטיב גרוף, מייסד ויו"ר GNA, הציג השקפה חיובית לגבי עתיד המחקר על קנאביס, ואמר: "לפנינו עשור או יותר של שפע מחקר קנאביס וטיפולים פוטנציאליים חדשים."

המונופול והמכשולים הממשלתיים על חומרים למחקר קנאביס מותירים את החוקרים עם דגימות באיכות ירודה. הקנאביס המודרני טהור, מגוון וחזק הרבה יותר, בעוד שהדגימות מ- 1968 נותרו כמעט ללא שינוי במשך עשרות שנים.

חוקרת הקנאביס ונשיאת מכון המחקר סקוטסדייל, ד"ר סו סיסלי, קיבלה גם היא אישור ראשוני לגידול קנאביס למחקר. בנושא מיעוט הזדמנויות מחקר הקנאביס ומיעוט הדגימות שאיתן ניתן לערוך מחקר, אמרה סיסלי: "ישנם אלפי זני קנאביס שונים שלכולם פרופיל כימי ייחודי עם השפעות קליניות ייחודיות, אך לנו אין גישה למגוון הזה". היא תיארה את הדגימות של אוניברסיטת מיסיסיפי כאבקה ירקרקה ו"אנמית". היא המשיכה וציינה כי "קשה מאוד להתגבר על אפקט הפלצבו עם חומר מדולל".

רק בשנת 2016 החלה המדיניות הממשלתית לעבור ממצב של סטגנציה למצב של התקדמות. המחקר האחרון של ד"ר סיסלי על השפעות הקנאביס ויכולתו להפחית סימפטומים של פוסט טראומה לא היה חד משמעי, למרות שנמשך 10 שנים והשתתפו בו 76 אנשים. העמית של סיסלי באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, ד"ר גרנט סיכם בקצרה את הבעיה שלהם, וקבע "אין לנו מספיק מחקר על מוצרי הקנאביס שבהם משתמשים אנשים בעולם האמיתי".

החוקרים הרחיקו לכת וייבאו דגימות קנאביס ממדינות מחוץ לארה"ב. שיטה זו הינה חוקית באופן מפתיע, אם כי בהחלט לא הגיונית. בעוד שאפשרות הגיוון בחומרי המחקר מתפתחת באיטיות, המכשולים עדיין רבים מאד.

בעוד שלמכון הלאומי לשימוש בסמים יש עדיין מונופול על התחום, לשינוי החדש יש בהחלט השפעה מתמשכת על אופן ביצוע מחקר הקנאביס ועל האופן בו יצרנים מקומיים יכולים להעביר דגימות איכותיות לידי החוקרים.

היצרנים אשר קיבלו לאחרונה רישוי, ייצרו כ- 2.25 טון קנאביס למטרות מחקר בשנה. לא זו בלבד שדגימות אלו יגיעו מאזורים מגוונים ויכללו תפרחות מזני סאטיבה, אינדיקה וזנים היברידיים, היצרנים יוכלו גם לספק לחוקרים זנים מסוימים שיתאימו לקריטריוני מחקר ספציפי.

הסכר עשוי להיפתח בקרוב ולאפשר מחקר אקדמי חדש, פיתוח תרופות, ופעילות מו"פ של חברות ביוטכנולוגיה סביב קנאביס. עם זאת, עדיין יהיו מכשולים להתגבר עליהם. עובדה מודגשת על ידי תעשיית הקנאביס לצרכי פנאי אשר מתקדמת במהירות ומפתחת זנים חדשים וחזקים יותר כך שיתאימו לטעם הקהל בקצב העולה בהרבה על קהילת המחקר. האישורים לביצוע מחקר שכזה נעים גם הם באיטיות רבה. בעיקרון, הקהילה המדעית קיבלה אפיק חדש במחקר הקנאביס, אך הם עדיין עסוקים בהשלמת הפער עם הפיתוחים החדשים בתעשיית הקנאביס לצרכי פנאי. עובדה זו מהווה מכשול משמעותי לחוקרי הקנאביס, אשר נמצאים בפיגור בהשוואה עם עמיתיהם החוקרים חומרים אחרים המוגדרים סמים מסוכנים, כמו MDMA ופסילוסיבין.

כתבות נוספות

כלי נגישות