מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

מושלת ניו מקסיקו לוחאן גרישם עתידה לחתום על חוק לגליזציה של קנאביס

CBD – יותר קנאביס מזה? / CBN – המולקולה המשודרגת / THC – מרכיב הפלאים של הקנאביס / היסטוריה / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / אפריל 28, 2021

השבוע העבירה ניו מקסיקו הצעת חוק לשימוש בקנאביס לצרכי פנאי שתאפשר שימוש בקנאביס על ידי בגירים בכל רחבי המדינה. הצעת החוק עברה את שני הגופים המחוקקים של ניו מקסיקו וכעת מונחת על שולחנה של המושלת מישל לוחאן גרישם לאישורה וחתימתה הסופית. כתומכת ותיקה של לגליזציה של קנאביס, הביעה המושלת לוחאן גרישם קורת רוח לגבי החקיקה החדשה.

בהצהרה שפורסמה מלשכת המושלת, אמרה המושלת לוחאן גרישם, "זהו ניצחון משמעותי עבור ניו מקסיקו. עובדים ייהנו מהאפשרות לבנות קריירה בכלכלה חדשה זו. יזמים ייהנו מהאפשרות ליצור מיזמים חדשים ורווחיים. המדינה והרשויות המקומיות ייהנו מהכנסות נוספות. הצרכנים ייהנו מתקינה ורגולציה שמגיעה עם תעשיה חוקית. ומי שנפגעו מהמלחמה הכושלת של המדינה בסמים, בעיקר קהילות מיעוטים, ייהנו מגישה חדשה, הוגנת ושוויונית של המדינה כלפי הרשעות מינוריות מן העבר."

מחוקקי המדינה, ברוב של המפלגה הדמוקרטית, התכנסו למושב מיוחד בן יומיים לאחר המושב הרגיל בן 60 הימים של הגופים המחוקקים בכדי לדון בחוק הלגליזציה של קנאביס הנקרא "החוק להסדרת הקנאביס בניו מקסיקו" או HB 2. הצעת החוק עברה בבית הנבחרים של ניו מקסיקו ברוב של 41-28 ובסנאט ברוב של 23-13. הצעת חוק נוספת בשם SB 2 התמקדה אך ורק בביטול הרשעות ובביטול רישום פלילי הנוגעים לקנאביס.

המושלת לוחאן גרישם הציגה את פרטי את ההישג ובירכה את עמיתיה ותומכי החוק על הליך החקיקה, "היו כמה וכמה פריצות דרך משמעותיות במושב בן 60 הימים. זו עוד אחת מהן. כידוע לתושבי ניו מקסיקו, תמכתי ודחפתי וניהלתי משא ומתן למען הצעד הזה, ואני מאוד גאה ונרגשת לחזות בתוצאות. אבל התחושה הזו מתגמדת לעומת הכרת התודה שאני מרגישה כלפי התומכים שלמדו היטב את הנושא, כלפי חברי הקהילה מכל רחבי המדינה – מן העיר ומן הכפר, מכל אזור – שהפגינו מסירות רבה לנושא, למנהיגי בית המחוקקים שעזרו לנו לצלוח את העניין הכה חשוב הזה.

"ברכות ותודה לנציגה חוויאר מרטינז, לנציגה אנדראה רומרו, לנציגה דבי ארמסטרונג, לסנאטורית לינדה לופז, לסנאטורית קייטי דוהיג ולסנאטור ג'רי אורטיז אי פינו על מאמציהם לא רק הערב, ובמהלך מושב מיוחד זה, אלא לאורך השנים. ללא התמיכה והמחויבות שלהם, לא היינו מצליחים."

בעוד שהצעת החוק עדיין ממתינה לאישור הרשמי של המושלת באמצעות חתימתה, היא התחייבה לחתום על הצעת החוק. כחלק מהמחויבות שלה לתקן את העוולות מהן סבלו קהילות המיעוטים במדינה, המושלת לוחאן גרישם מעוניינת לפתוח שוק שייצר מקומות עבודה, יהווה הזדמנות ליזמים, ויצור הכנסות ממס עבור המדינה והשירותים הציבוריים.

בהצהרה אמרה המושלת, "מי שנפגעו מהמלחמה הכושלת של המדינה בסמים, בעיקר קהילות מיעוטים, ייהנו מגישה חדשה, הוגנת ושוויונית של המדינה כלפי הרשעות מינוריות מן העבר." המושלת דיברה באותו יום בו מדינה נוספת העבירה גם היא חוק להסדרת השימוש בקנאביס. ניו יורק הכשירה את השימוש בקנאביס לצרכי פנאי באותה רוח של יוזמה מתקדמת למתן לגיטימציה לשוק שהיה עד עכשיו מחתרתי. התעשיות המוסדרות בשתי המדינות, יניבו מיסים, ויעניקו לבגירים את החופש לרכוש, להחזיק ולגדל קנאביס. שתי המדינות וההנהגה שלהן מחויבות לשיפור חיי קהילות המיעוטים באמצאות שווקים חדשים אלה.

החוק החדש ללגליזציה בניו מקסיקו גורם לשמחה רבה אצל חלק מן האזרחים. במשך עשורים רבים נעצרו ונכלאו אזרחים בגין עבירות קנאביס באופן בלתי שוויוני. קהילות מיעוטים סבלו כתוצאה מהמלחמה בסמים בניו מקסיקו וחוק זה נועד לתקן את המעוות. ביטול העונשים הנוקשים עבור מי שנתפס מחזיק בקנאביס בכמות לצריכה אישית הוא רק מרכיב אחד בהצעת החוק בת 142 העמודים.

בעבר החוק גזר עונשים הכוללים קנסות של עד 1,000 דולר ומאסר של עד שנה בגין החזקה של כמות קטנה. העונשים עבור מכירה והפצה של קנאביס הגיעו עד פי עשרה במקרים מסוימים. החוק החדש, HB 2, יוצר מסגרת רגולטורית לשוק קנאביס חוקי. מסגרת זו כוללת הוראות ומתן רישוי לייצור ומכירה של קנאביס ברמה הקמעונאית. המסגרת צפויה לצאת לפועל לא יאוחר מ -1 באפריל 2022. המחוקקים עצמם אף זכאים להיכנס לעסקי הקנאביס, אך לא לפני יולי 2026.

המושלת לוחאן גרישם סיימה את הצהרותיה באופטימיות רבה לגבי עתידה של ניו מקסיקו תחת הלגליזציה של קנאביס, וסיכמה, "זו הצעת חוק טובה. המושב המיוחד היה הצלחה. אנו נמשיך לעמול ולוודא שהתעשייה הזו תצליח, שתושבי ניו מקסיקו יוכלו ליהנות מן התועלת הכלכלית והחברתית של קנאביס חוקי לשימוש על ידי בגירים, שתישמר הבטיחות במקומות העבודה ובדרכים ככל האפשר. שינוי לעולם לא בא בקלות ולעתים נדירות הוא מתרחש במהירות שבה אנו מקווים. אך עם צעד גדול זה קדימה, אנו מפגינים בצורה ברורה מאי פעם כי אנו מוכנים כמדינה לפרוץ דרך חדשה, לחשוב אחרת על עצמנו ועל עתידנו הכלכלי, להשקיע ללא פחד בעצמנו ובפוטנציאל הבלתי מוגבל של תושבי ניו מקסיקו."

כדי להתמודד עם שיעורי הכליאה הבלתי שוויונית בעבר, ועם אוכלוסיית בתי הסוהר הנוכחית העמוסה בשל עבירות קנאביס, חוק SB 2 נוסח והועבר כבר ביום רביעי, ה- 31 במרץ, 2021. הצעת חוק זו עוסקת בביטול הרישום הפלילי וההרשעות הקשורות לקנאביס. אחת התומכות המרכזיות של חוק SB 2 ונותנת חסות ראשית להצעת החוק, הנציגה אנדראה רומרו ממחוז 46 הציגה את דעותיה לגבי החוק ההיסטורי בהצהרה, "על ידי לגליזציה ואי הפללה של קנאביס אנו אומרים די למדיניות המלחמה בסמים ההרסנית שבגינה נכלאו ונענשו אלפי תושבי ניו מקסיקו בגין עבירות קלות של החזקה. כדי להבטיח שוויון וצדק חברתי סביב הקנאביס החוקי, עלינו לספק דרך למחיקת הרישום הפלילי עבור מי שהורשעו במעשים אשר אינם מהווים עוד עבירות על החוק מכוח החוק להסדרת קנאביס."

במסגרת חוק SB 2, הצעת חוק קטנה בהרבה בת 10 עמודים בלבד, מפרטת את העבירות שעבורן אפשר יהיה למחוק רישום פלילי ואת ההליך שבו יוכלו אנשים לעתור בבקשה למחיקה כנ"ל. בנוסף, הצעת החוק קובעת הגנות בתחום התעסוקה עבור אותם אנשים בעלי רישום פלילי כאמור. כלומר, הגנה זו חלה על "מעצר בלא הרשעה תקפה, הרשעות שנחתמו, נדחו, או שנתקבלה עבורם חנינה, הרשעות לנוער, או הרשעות בעבירות שאינן קשורות לתפקיד אליו ניגש אדם מסוים ואינן פוגעות בעסק." עם זאת, אותם פושעים בעלי הרשעות קנאביס שיש להם היסטוריה של אלימות או נגזרו עליהם עונשים בגין עבירות נוספות, ימשיכו לרצות את עונשם על פי הצעת חוק זו.

כתבות נוספות

כלי נגישות