מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

לגליזציה של קנאביס חוזרת לשולחן הקונגרס בארה"ב עם חוק MORE

היסטוריה / פרוטוקולים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / יוני 20, 2021

לגליזציה של קנאביס ברמה הפדרלית ושוויון חברתי במסגרת הרחבה יותר של תשתית לשוק קנאביס זכו לעניין מחודש בקונגרס. חוק MORE, קיצור של חוק ההזדמנויות, ההשקעה מחדש ואי ההפללה של מריחואנה (Marijuana Opportunity, Reinvestment, and Expungement Act), הוא כנראה היוזמה המקיפה ביותר בעניין קנאביס ובעניין תיקון עוולות העבר שעלתה בקונגרס. החקיקה ממומנת והוגשה על ידי יו"ר הוועדה המשפטית ג'רולד נדלר, ומרחיקה לכת אף יותר מתוך רצון להמחיש את הצורך ברפורמה של קנאביס מאשר החקיקה הקודמת שאושרה על ידי הלשכה בשנת 2020.

בין המרכיבים החשובים של החוק המביאים לשוויון חברתי הוא ההסרה של קנאביס מרשימת הסמים המסוכנים, מה שיביא לביטול הרשעות של עבירות קנאביס ולהשקעה חוזרת בקהילה באמצעות מיסוי פדרלי על מכירות קנאביס.

החוק כבר עבר בבית הנבחרים אך נחסם בסנאט שבו רוב רפובליקני. עם זאת, תומכי הצעת החוק מביעים אופטימיות ומאמינים שנסיון זה לחקיקה יתאים לשתי המפלגות כמו גם לממשל הנשיא הנוכחי, לנוכח ריבוי המדינות המעבירות חוקי לגליזציה.

"מאז שהצגתי את חוק MORE בקונגרס הקודם, מדינות רבות ברחבי ארה"ב, כולל ניו יורק שבה נולדתי, העבירו חוקי לגליזציה של קנאביס. על החוקים הפדרליים לעמוד בתכתיב", אמר נדלר. "אני גאה להציג מחדש את חוק MORE לאי הפללה של קנאביס ברמה הפדרלית, להסרת הנטל המיותר של הרשעות קנאביס מאמריקאים רבים כל כך, ולהשקעה בקהילות שנפגעו באופן לא פרופורציונלי מן המלחמה בסמים".

הנסיון הקודם להעביר את הצעת החוק כלל סעיף שנוי במחלוקת שמנע מבעלי הרשעות קודמות של קנאביס להשתתף בשוק בפעילות קנאביס חוקי. הסעיף התווסף לקראת ההצבעה בבית הנבחרים וזכה לתגובות נזעמות מצד התומכים בחקיקה.

תיקון נוסף להצעת החוק הקודמת שמצא את דרכו לחוק MORE הוא אפשרות של הסוכנות לעסקים קטנים למימון, הסברה פיננסית והכשרה מקצועית. הטבות אלה מיועדות למי שהושפע באופן לא פרופורציונאלי מהמלחמה בסמים, כך שהם יוכלו להשתתף בתעשייה החוקית כאשר הם מוכנים יותר וללא חששות. ההגנה המוצעת למהגרים והאפשרות לבחינה מחדש של הרשעות קנאביס נותרו כפי שהיו גם בחקיקה משנת 2020.

קויין אדסוי (Queen Adesuyi), מנהלת מדיניות המשרד לעניינים לאומיים של הברית למדיניות סמים (Drug Policy Alliance’s Office of National Affairs), מלכ"ר אשר שם לו למטרה לקדם מדיניות "המצמצמת את נזקי השימוש בסמים והאיסור על סמים, ולקדם את הריבונות של יחידים על דעתם וגופם". בהצהרת הארגון נכתב כי "לאור העובדה שרוב האמריקנים בעד לגליזציה של קנאביס למטרות פנאי, ועל רקע ההכרה בנזק הכבד שנגרם לקהילות מיעוטים בגלל האיסור על סמים, מתן עדיפות לרפורמה של קנאביס הבאה לבטל פגיעה זו ולהשקיע באותן קהילות צריכה להיות מובנת מאליה". אדסוי והארגון שבו היא פועלת מקדמים את הפחתת ההפללה במדיניות הסמים, דוגלים בהסדרה חוקית של קנאביס ובקידום מדיניות סמים המתמקדת בבריאות. בתגובתה להצעת החוק היא הוסיפה, "אנו אסירי תודה על כך שלא רק שהצעת החוק הוחזרה לדיון מוקדם כל כך השנה, אלא שהניסוח המקפח אוכלוסיות מסוימות, שנוסף להצעה דרך תהליכים פוליטיים, הוסר ממנה השנה. הצעת חוק זו נועדה לטפל באופן מקיף בנזקי האיסור, ואי אפשר לעשות זאת ללא התייחסות לאלו אשר כבר שילמו את המחיר הכבד ביותר. אנו קוראים למנהיגות בית הנבחרים להביא את הצעת החוק הזו להצבעה ללא דיחוי".

הצעת חוק נוספת צפויה לבוא לדיון על ידי מנהיגי הסנאט ותכלול גם הוראות לשוויון חברתי על רקע הלגליזציה של קנאביס. בין המקדמים את הצעת החוק ניתן למנות את מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר, יו"ר ועדת הכספים של הסנאט רון וידן, ואת הסנאטורית קורי בוקר. על פי הנ"ל, החקיקה שנוסחה מחדש תהיה מוכנה להצגה "בקרוב מאוד".

המנהל הפוליטי של הארגון הלאומי לרפורמה בחוקי מריחואנה (NORML), ג'סטין סטרקל, הצטרף להודעה ואמר: "כאשר חוק MORE אושר על ידי בית הנבחרים במושב הקודם, הקונגרס הפגין בצורה מאד ברורה כי ימיו של איסור הקנאביס הכלל ארצי קרבים לקיצם. בעוד שמנהיג הרוב בסנאט, מר שומר, והסנאטורים בוקר ווידן ממשיכים לקדם את החקיקה בלשכה העליונה, בבית הנבחרים נערכים לקדם שוב את הצדק על ידי סיום מדיניות האיסור הכושלת תוך הבטחה כי ניתן יהיה לטהר את שמם של אמריקנים אשר נפגעו מן האכיפה של אותה מדיניות קנאביס".

בעוד שהשיחות סביב לגליזציה פדרלית של קנאביס עדיין לא תפסו תאוצה, הלגליזציה ברמת המדינות כבר נמצאת בשיאה, כאשר עשרות מדינות העניקו לאזרחיהן את הזכות לצרוך קנאביס לצרכי פנאי ורפואה.

ביטול הסיווג של קנאביס כסם מסוכן עורר דיון סוער סביב נושא השוויון החברתי בזכות צמד חברי קונגרס רפובליקניים בבית הנבחרים. בנוסף, הצעת חוק המעניקה הגנה למוסדות פיננסיים ואפשרות לקבל כספים מעסקי קנאביס עברה גם במושב הקונגרס האחרון מספר פעמים, אך נבלמה בסנאט. כשהשיח סביב קנאביס רק הולכ ומתגבר, הנציג ארל בלומנאואר הוסיף משלו ואמר: "בשנה שעברה ראינו התקדמות רבה יותר מאי פעם לעבר לגליזציה של קנאביס. ההתקדמות קיבלה דחיפה מרפורמות חסרות תקדים ברמת המדינות. כעת, על הקונגרס להתמודד עם הבעיות שנוצרו על ידי מדיניות האיסור הפדרלית הכושלת. אך הכל מוכן ומזומן בזכות בסיס חזק של תמיכה בבית הנבחרים ובסנאט. הגיע הזמן שנפסיק את ההתערבות הפדרלית בבנקאות ובמחקר של קנאביס, כמו גם בדפוס הנורא של אכיפה סלקטיבית שזרע הרס בקהילות מיעוטים. חוק MORE יסייע בטיפול בכל הבעיות הללו ועוד".

כתבות נוספות

כלי נגישות