מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

לגליזציה של קנאביס בניו יורק – הנקודות העיקריות

היסטוריה / מוצרים לקנאביס חדשות בנושא / סקירת מוצרים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / אפריל 8, 2021

בשבוע האחרון של מרץ הגיעו כמה מחוקקים וראשי ממשל בניו יורק להסכמה בעניין קידום הלגליזציה של קנאביס לצרכי פנאי. בין התומכים הבולטים של ההסכם ניתן למנות את המושל אנדרו קואומו, מנהיגת הרוב בסנאט אנדראה סטיוארט-קאזינס, ודובר האסיפה קרל הייסטי.

ההסכם שהתקבל מחולל שינויים גורפים במדינה הזכורה לשלילה בזכות שיטת השיטור של "עצור וחפש" שכוונה באופן שגרתי כנגד מי שאינם לבנים (BIPOC) לאורך עשרות שנים. אם נשים את חוסר האמון והספקנות בצד, שינויים אלה בחוק ישפיעו באופן משמעותי על האוכלוסייה הכלואה. צפוי גל חנינות ויימחקו רישומים פליליים בגין החזקת קנאביס. אזרחים רבים מאמינים כי למדינת ניו יורק עוד דרך ארוכה על מנת לתקן את העוולות שנגרמו במסגרת המלחמה בסמים. עם זאת, פעולות הקידום המדוברות מהוות צעד בכיוון הנכון.

בהצהרה של לשכת המושל אמר המושל קואומו "במשך דורות, רבים מדי מתושבי ניו יורק נענשו בצורה לא הוגנת בגין שימוש ומכירה של קנאביס לשימוש בגירים, נעצרו באופן שרירותי ונכלאו עם עונשי חובה מינימליים קשים. אחרי שנים של תמיכה בלתי נלאית ועבודה קשה במיוחד, תקופה זו באה לסיומה במדינת ניו יורק. הלגליזציה של קנאביס לשימוש בגירים לא רק תיצור שוק חדש שיספק מקומות עבודה ויתרום לכלכלה – אלא גם תביא צדק לקהילות שנדחקו לשוליים ותבטיח שמי שנענש בעבר באופן לא הוגן יקבל כעת הזדמנות להרוויח. אני מצפה בכליון עיניים לחתום על החוק."

מנהיגת הרוב בסנאט, אנדראה סטיוארט-קאזינס, התומכת העיקרית בהצעת החוק, הצהירה במקביל, "היו הרבה היבטים חשובים בחקיקה זו שדרשו טיפול נכון – במיוחד האפליה הגזעית מצד המדינה בעניין השימוש וההפצה של קנאביס כמו גם הבטחת ביטחון הציבור – ואני גאה על שהגענו לקו הסיום. אני מודה לסנטורית ליז קרוגר, על מאמציה הבלתי נלאים לקידום החקיקה. אני שמחה שאנחנו מתקדמים כדי להעניק לתושבי ניו יורק את שוק הקנאביס לבגירים המגיע להם."

יו"ר האסיפה, קרל הייסטי, המשיך והוסיף: "כאשר החלנו את אי ההפללה של השימוש בקנאביס על ידי בגירים בשנת 2019, הרוב באסיפה ידע כי על הלגליזציה להיעשות בדרך הנכונה – באופן שלא יפגע בקהילות שנפגעו על ידי האכיפה כנגד סמים במדינה. הצעת חוק זו תדאג בדיוק לעניין זה ואני מודה למנהיגת הרוב קריסטל פיפלס-סטוקס על מאמציה הבלתי נלאים. חוק הרגולציה והמיסוי של קנאביס (MRTA) לא רק מביא ללגליזציה של השימוש בקנאביס על ידי בגירים, אלא הוא גם מתקן עשרות שנים של אכיפת יתר בקרב בני מיעוטים, ומבטיח כי אלה יקבלו מקום בתעשיית הקנאביס החוקית, וכי הרווחים יושקעו בחינוך ובקהילות שנפגעו."

"במשך שנים אני פועלת למען לגליזציה של קנאביס באופן שמבטיח מוצר בטוח, שנוכל להשקיע בחייהם של אנשים שסבלו כתוצאה ממאסרים המוניים, ומאפשר לנו להשקיע בקהילות שלנו", כך אמרה מנהיגת הרוב באסיפה קריסטל פיפלס-סטוקס. "התחייבתי לעשות זאת בצורה נכונה וצודקת. אני מאמינה שה- MRTA מקיים את כל הדברים האלה."

כעת, לנוסח החוק לרגולציה ומיסוי של קנאביס במדינת ניו יורק, או הצעת חוק הסנאט 854A. להלן פירוט כיצד מתכננת ניו יורק לנהל את השימוש הרפואי, הלגליזציה של קנאביס לשימוש בגירים ושילוב של המפ המכיל קנבינואידים.

מנהלת הקנאביס

ברמה היסודית, החקיקה, או בשמה הרשמי S.854-A/A.1248-A, תאפשר לגליזציה של קנאביס לשימוש בגירים. יהיה צורך במסגרת אשר תסדיר את השימוש בקנאביס מנקודת מבט רפואית, פנאי ומוצרי קנאביס. כדי לענות על צורך זה וכדי לנהל את נושא הפיקוח, תחת הצעת החוק 854-A תוקם מנהלת הקנאביס (OCM).

תפקיד מנהלת הקנאביס יהיה ניהול הרישוי של מגדלי קנאביס, יצרני מוצרים, מפיצים, קמעונאים ומשתתפים נוספים בתעשיית הקנאביס החדשה של המדינה. המשרד ינוהל על ידי ועד המונה חמישה חברים. שלושה ימונו על ידי המושל אנדרו קואומו וחבר אחד על ידי כל בית מחוקקים של ממשלת ניו יורק. ה- OCM ינוהל כמשרד עצמאי, אם כי הוא יפעל כחלק מרשות המשקאות החריפים של מדינת ניו יורק.

בנוסף, יוטל עליה להקים תוכנית הון חברתית וכלכלית. תוכנית זו תבטיח כי למושפעים לרעה מחוקי קנאביס ואכיפת החוק בעבר תהיה הזדמנות שווה להשתתף בתעשייה.

גביית מיסים ויצירת משרות באמצעות לגליזציה של קנאביס

כחלק מהחקיקה, מסי הבלו שייגבו ברמת המדינה על מכירת קנאביס יעמדו על 9%, כאשר מסי בלו נוספים בגובה 4% יוקצו לרשויות המקומיות. 25% מסך המסים יועברו למחוזות וה- 75% הנותרים יועברו ישירות לרשויות המקומיות. ההערכה היא כי מיסים אלה יניבו כ- 350 מיליון דולר בשנה בכל רחבי המדינה.

על פי אומדנים המבוססים על תחזיות ועל התפתחות שווקי הקנאביס במדינות אחרות, צפויים בין 30,000 ל- 60,000 מקומות עבודה חדשים ברחבי המדינה.

הכנסות ממסים מקנאביס

הצעת החוק 854A של הסנאט מחייבת כי כל מיסי הקנאביס הנגבים יכללו במסגרת קרן ההכנסות של מדינת ניו יורק.

חלק מהכספים שיאספו ישמשו לצורך אחזקה של תוכניות הקנאביס ויישום הוראות החוק. יתרת הכספים תחולק לאחר מכן בין שלושה גורמים:

40% יוקצו לחינוך

40% יוקצו לקרן ההשקעה מחדש לטובת מענקים קהילתיים

20% יוקצו לקרן לטיפול בסמים וחינוך ציבורי.

קנאביס רפואי

בעוד שקנאביס רפואי ניתן לרכישה בניו יורק מזה זמן, הצעת חוק 854A מרחיבה את רשימת המחלות. כך יתאפשר לחולים רבים יותר ליהנות מקנאביס כתרופה, ולצרוך פחות תרופות מרשם אחרות. מספר המטפלים המותר לחולה יוגדל וחולי קנאביס רפואי יורשו לגדל קנאביס בבית.

קנאביס לשימוש בגירים

עכשיו, לעיקרי הצעת החוק 854A.

קנאביס לשימוש על ידי בגירים יירכש רק אצל יצרן, מפיץ או קמעונאי מורשה על ידי מדינת ניו יורק. תשתית זו תורכב משתי רמות רישוי. בדרך זו, יצרני מוצרים יהיו מנועים מהשתלבות רוחבית עם חנויות משלהם. רישיונות ליצרנים ולמפיצים יהיו כפופים בבקרת איכות קפדנית. שיקולי בריאות הציבור וההגנה על הצרכן יבטיחו מוצר נטול זיופים או חומרים מזיקים.

בנוסף, התוכנית החברתית והכלכלית המוזכרת לעיל תכלול הוראה המחייבת כי 50% מן הרישיונות יוענקו לעסקים בבעלות נשים או בני מיעוטים. חקלאים במצוקה או יוצאי צבא בעלי מוגבלות יוכלו גם הם לקבל רישיון על פי הוראה זו, במידה וירצו להיכנס לשוק.

המפ המכיל קנבינואידים

הצעת החוק כוללת גם מכירה חוקית של פרחי המפ המכילים קנבינואידים. מכירת מוצרים לעישון של הצמח תתאפשר רק לאחר פעילות מלאה של החנויות ונקודות החלוקה.

אפשרות ההחרגה לרשויות מקומיות

בעוד ש- 854A אכן מאפשר שימוש חוקי בקנאביס בקרב מבוגרים בניו יורק, לרשויות מקומיות ניתנת אפשרות ההחרגה. המשמעות היא שכל עיר, עיירה או כפר יכולים לאסור על פתיחתן של חנויות או בתי מרקחת לממכר קנאביס לשימוש בגירים או למנוע מתן רישיונות לצריכה בתחומן של הנ"ל. לשם כך, יהיה על רשויות אלה להגיש ולהעביר חוק מקומי עד ליום 31 בדצמבר 2021, או תשעה חודשים לאחר מועד כניסת החקיקה לתוקף. עם זאת, רשויות מקומיות אלה לא תוכלנה למנוע את השימוש בקנאביס על ידי בגירים. הוראה זו תקפה לכל שטח המדינה ובגירים לא יתמודדו עם השלכות כל עוד הם פועלים על פי החוק.

בטיחות בתעבורה

נהיגה תחת השפעה היא נושא סבוך ומלא ניואנסים כשמדובר בקנאביס. השימוש בקנאביס על ידי נהגים ייאסר במפורש.

החקיקה כוללת מימון של "מומחים להכרת סמים" ואכיפת החוק באופן ספציפי לשמירה על הבטיחות בכבישים.

כמו כל תרופה, קנאביס משפיע על כל משתמש בצורה שונה. לא זו בלבד, אלא שקנאביס יכול להופיע בדם, ברוק ובשיער זמן רב לאחר שפגו השפעותיו. לכן משרד הבריאות של מדינת ניו יורק התחייב לעבוד בשיתוף עם המוסדות להשכלה גבוהה בכדי למצוא שיטות וטכנולוגיות יעילות שיסייעו באיתור נהגים תחת השפעת קנאביס. יוזמה זו תכלול מחקר מקיף שיוצג בהמשך בפני משרד הבריאות. משרד הבריאות ישתמש בנתונים אלה כדי ליצור וליישם בדיקות תקפות ומאושרות שנועדו לאתר נוכחות של קנאביס אצל נהגים.

החזקה אישית

על פי נוסח החוק, בגירים רשאים להחזיק כמות לשימוש אישי, מחוץ לבית, עד 85 גרם קנאביס ו- 24 גרם תרכיז קנאביס.

בעוד שלגבי החזקה בתוך הבית לא נקובה כמות ספציפית, הצעת החוק קובעת כי יש להחזיק כל מוצר קנאביס במקום מאובטח, הרחק מהישג ידם של ילדים.

גידול עצמי

משתמשי קנאביס רפואי יכולים לממש את הטבות החוק החדש מוקדם יותר מאשר המשתמשים בקנאביס לצרכי פנאי. על פי החוק, משתמשים רפואיים יורשו לגדל קנאביס בעצמם בבית תוך 6 חודשים. משתמשים אחרים יאלצו להמתין 18 חודשים עד שיכולו להתחיל לגדל.

כל אדם מעל גיל 21 יוכל לגדל 3 צמחים בוגרים ו- 3 צמחים שאינם בוגרים.

ניתן לגדל מקסימום 6 צמחים בוגרים ו- 6 צמחים שאינם בוגרים בכל בית.

משפט פלילי

תחת האיסור, ההפללה סביב קנאביס היתה קשה. גישת המשפט הפלילי לקנאביס תעבור רפורמה לפי החוק החדש עם עונשים מופחתים על החזקה ומכירה בלתי חוקיים.

כחלק מהחוק החדש, יוסדר הקנאביס על פי ההנחיות של "חוק האוויר הנקי" לגבי הבטיחות בעת עישון או אידוי במקום סגור, כגון בחנות או בבית מרקחת.

עם זאת, לעיריות ולרשויות מקומיות ניתנת האפשרות להחמיר עוד יותר מהוראות "חוק האוויר הנקי".

הוראות נוספות נכללו בהצעת החוק על מנת להבטיח כי הקנאביס ייחשב חוקי על ידי רשויות אכיפת החוק תוך מניעת אכיפה מפלה.

מחיקת רישום פלילי

החוק החדש יספק מסגרת לפיה יבוצעו מחיקת רישום פלילי או משפט מחודש לכל בעל הרשעה קודמת בעניין קנאביס אשר כעת היא חוקית לפי 854A. המימון הדרוש לפעילויות אלה נכלל בהצעת החוק.

אפליה ובטיחות במקום העבודה

בעוד ששימוש בקנאביס לצרכי פנאי יהיה חוקי לחלוטין על פי חוקי המדינה. ייתכן שגופים פרטיים לא יראו מנהג זה בעיין יפה. החוק יעניק הגנה מפני אפליה בלתי חוקית ויקבע תקנות לבטיחות במקום העבודה.

כתבות נוספות

כלי נגישות