מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

חקיקה בעניין בנקאות קנאביס מתקדמת לצד חוק הוצאות הביטחון של בית המחוקקים

היסטוריה / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / נובמבר 3, 2021

בית הנבחרים האמריקאי אישר הצעת חוק בעניין הוצאות ביטחוניות, חוק ההרשאה הלאומית לביטחון (NDAA), הכולל תיקון לתמיכה בבנקים המשרתים תעשיות קנאביס במדינות בהן הקנאביס חוקי ומוסדר.

התיקון, שנוסף בהצלחה להצעת החוק בהצבעה קולית, הובא לדיון ללא מתנגדים על ידי הנציג אד פרלמוטר מקולורדו. לדברי פרלמוטר, תיקון זה יבטיח כי מוסדות פיננסיים יוכלו לפעול ללא חשש מהשלכות שליליות מצד ממשלת ארה"ב במתן שירות לעסקי קנאביס. התיקון משמש גם להרחקת קרטלים ופשיעה מאורגנת מניצול המצב וצבירת הון במדינות בהן תעשיות הקנאביס חוקיות וחופשיות לפעול. בהצהרה שקדמה להצבעה, אמר פרלמוטר, "זה יחזק את הביטחון של המערכת הפיננסית במדינה על ידי הרחקת גורמים שליליים כמו קרטלים זרים מתעשיית הקנאביס. אך החשוב מכל, תיקון זה יפחית את הסיכון לפשיעה אלימה בקהילות. התנהלות במזומן בלבד, מעמידה את העסקים הללו והעובדים שלהם בסכנה כאשר הם הופכים מטרות לשוד, תקיפות, פריצות ועוד".

פרלמוטר הוסיף, "מדובר בעניין של ביטחון הציבור וביטחון לאומי – עניין מאוד בולט בנושאים הנדונים, לאור ההתמודדות עם קרטלים זרים ובמיוחד נושא הכסף הנצבר על ידי עסקים אלה המוביל לפשיעה".

באופן לא מפתיע, הדמוקרטים בבית הנבחרים הציעו את תמיכתם בתיקון. הנציג לו קוריאה מקליפורניה תמך בהצעת החוק והצהיר כי "צרכנים ועסקי קנאביס הם אזרחים וגופים שומרי חוק, אך עליהם לשלם לעובדים, לשלם חשבונות ומסים פדרליים במזומן. זה פשוט לא הגיוני".

כמה מעמיתיו של פרלמוטר בצד השני של המתרס הביעו גם הם תמיכה בתיקון. התיקון כונה "פיסת חקיקה מצוינת" על ידי הנציג מייק רוג'רס מאלבמה, למרות שהמשיך והצהיר כי היא תהיה טובה יותר כהצעת חוק עצמאית, ולא כחלק מהצעת חוק ההוצאות הביטחוניות.

הנציג וורן דוידסון דחה את הביקורת של רוג'רס ואמר: "אני חושב שהסיבה לכך שהפרלמנט הצביע בעד החוק היא שהקרטלים שולטים בסחר בסמים בארצות הברית. ולמרות שרוב המדינות חוקקו חוק כלשהו עבור קנאביס, הקרטלים עדיין שולטים בשוק, וחלק מהסיבה היא שהמזומנים נמצאים בשוק השחור. במדינות רבות לא ניתן לנקוט בפעולות משפטיות… זה מונע מאיתנו לעצור את הקרטלים".

בית הנבחרים האמריקאי הצליח להעביר את הרפורמה בבנקאות הקנאביס חמש פעמים בתמיכה גורפת בקרב הנציגים. עם זאת, רבים השמיעו את קולם לגבי רצונם לראות חקיקה רחבה יותר של רפורמת קנאביס לפני הדיון בעניין הבנקים. למרות רצונות אלה, ברור לגמרי כי קיים צורך ממשי ביישום הגנה כזו על מוסדות פיננסיים כאן ועכשיו.

הסנאטורים שומר וקורי ברוקר התבטאו בפומבי בעניין החשש שלהם, ובמקרה של ברוקר, התנגדות מוחלטת לרפורמה בבנקאות לפני הרפורמה הנדרשת בעניין הקנאביס, הנתפסת בעיניו כבעלת חשיבות גדולה יותר בעניין הצדק החברתי.

הטיעון של שומר פחות סותר ויותר מביע דאגה מכך שהתמיכה הרחבה ברפורמת הקנאביס עשויה להיפגע מן החקיקה של פרלמוטר.

פרלמוטר התייחס לחששות של שני הסנאטורים, הסכים שקידום שוויון חברתי הוא יעד חשוב והעריך את המאמץ הרחב יותר להפסקת האיסור על קנאביס. עם זאת, הנציג חיזק את עמדתו לפיה חוק הבנקאות הבטוחה הינו אמצעי נדרש ביותר להבטחת ביטחון הציבור. ללא גישה למוסדות פיננסיים מסורתיים, עסקי קנאביס לגיטימיים אלה ממשיכים להוות יעדים של גורמים פליליים.

ה- NDAA משמש כלי לחקיקה רשמית, דבר שאינו מתאים למי שכבר מביע הסתייגות מלגליזציה של קנאביס בארה"ב. עם זאת, יש עוד כברת דרך ועל החקיקה לעבור את הוועדה המשותפת של בית המחוקקים והסנאט לפני שתהפוך לחוק בפועל.

כתבות נוספות

כלי נגישות