מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

הסוגים השונים של בדיקות סמים לקנאביס

היסטוריה / מוצרים לקנאביס חדשות בנושא / סקירת מוצרים / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / מאי 10, 2021

אז מסיבה כלשהי עליכם לעבור בדיקת סמים לקנאביס. כמות המידע באינטרנט עשויה להיות קשה לעיכול, עם שלל מיתוסים, סיפורי אנקדוטות, טענות לפתרונות קסם, ושלל מוצרים שאי אפשר אפילו להתחיל לבדוק.

 

בין כל הטיעונים וההבטחות, הדבר היחיד שחשוב למשתמש הוא לעבור את הבדיקה. לכן, לפניכם מבוא לסוגים השונים של בדיקות הקנאביס שבהם אתם עלולים להיתקל. במאמר זה נסקור נתונים שיעזרו לכם להבין טוב יותר מהן הרמות הניתנות לזיהוי, איך עושים ניקוי של הגוף, מה כרוך בבדיקת קנאביס ומה יבטיח את הסיכויים הגבוהים ביותר לעבור בדיקה כזו.

שיטות בדיקת קנאביס

הרמה הניתנת לזיהוי של קנאביס בגוף משתנה בהתאם למספר גורמים כגון גנטיקה, מצב בריאותי, תדירות השימוש ועוד. חשוב לציין שרגישות הבדיקה משתנה בהתאם לאמצעי הבדיקה. כאשר מדברים על אמצעי בדיקה, אנו מתכוונים לחומר שנלקח מן הנבדק המשמש בהליך הבדיקה. לשם הפשטות נשתמש בדוגמה של אדם הצורך קנאביס מדי יום. שיטות הבדיקה הנפוצות ביותר כוללות:

בדיקת שתן

בדיקת שתן היא בדיקה המשמשת בדרך כלל לקביעת נוכחות של דלתא-9-טטרה-הידרוקאנבינול (THC) או מטבוליטים אחרים הנמצאים בקנאביס.

בדיקה זו מחויבת לעיתים קרובות בעת פניה למשרה בה שימוש בסמים עלול להוביל לתאונות קשות בעבודה או בסמוך לקהל, וכתוצאה מכך לאובדן בנפש או ברכוש. תוכניות לטיפול בסמים עושות גם הן שימוש בשיטת בדיקה זו לאיתור מטבוליטים של קנאביס, כגון THC.

בדיקת השתן נחשבת למדוייקת ולעיתים קרובות נדרש הנבדק לבצע את ההליך בקליניקה או במעבדה מוסמכת. לעתים ההליך כולל גם שהיה של אדם נוסף בחדר בזמן שהנבדק ממלא ומגיש את הדגימה.

לעיתים עשויות להתקבל תוצאות חיוביות כוזבות במקרה של אנשים המשתמשים בתרופות כמו dronabinol, המשמשות לטיפול בבחילות בעקבות כימותרפיה. גם מוצרי סיבידי (CBD) עשויים לגרום לתוצאה חיובית כוזבת. למרות שמוצרי CBD שמקורם בהמפ נדרשים על פי חוק להכיל פחות מ- 0.3% THC, כמות כזו עשויה להספיק כדי לגרום לתוצאה חיובית בבדיקת שתן.

בדיקת שתן יכולה להראות תוצאה חיובית של נוכחות THC אצל צרכנים יומיים שהשתמשו בקנאביס במהלך 30-45 הימים האחרונים.

בדיקת זקיקי שיער

בדיקת זקיקי שיער היא סוג של בדיקת סמים המשמשת לקביעת דפוסי השימוש בסמים לאורך תקופה. זו יכולה לכלול חומר ספציפי אחד או מגוון של חומרים אסורים, תרופות וכימיקלים אחרים.

זוהי בדיקה עליה מסתמכים יותר ויותר מעסיקים, רשויות החוק ואפילו רופאים כדי לקבוע את רמת השימוש או אי השימוש בסמים של אדם מסוים. בדיוק כמו בשיטות בדיקה אחרות, בדיקת זקיקי שיער עשויה להידרש לשם קבלה לעבודה שיש בה סיכון גבוה לפציעה. קציני מבחן עשויים לדרוש בדיקת זקיקי שיער במרווחי זמן קבועים עבור אנשים בתקופת מבחן. רופאים עשויים לדרוש בדיקת זקיקי שיער לפני מתן מרשמים לתרופות כדי לבדוק סיכויים להתמכרות ואינטראקציה בין חומרים.

בדיקה זו נחשבת לפחות פולשנית, אם כי מי שמבצע את הבדיקה נדרש לאסוף את הדגימה מהנבדק על מנת להבטיח כי זו לא נלקחת מאדם אחר. הבדיקה מצריכה שערה אחת בלבד, אם כי בדרך כלל לוקחים כמה שערות מן הנבדק. השיער נשלח למעבדה אשר יכולה להפיק את התוצאות תוך לילה במידת הצורך.

בדיקת זקיקי השיער עלולה להביא לתוצאה חיובית כוזבת בגלל מספר חומרים הנמצאים בגוף. מכיוון שהיא משמשת בדרך כלל לבדיקת מגוון רחב יותר של חומרים, היא עלולה להביא לתוצאה חיובית כוזבת לגבי חומרים אסורים. מסיבה זו, בדיקות זקיקי שיער עוברות בדרך כלל שני סבבי סקירה כדי לשלול תרופות מרשם או מזונות, כמו זרעי פרג, הגורמים לתוצאה חיובית. הבדיקה הראשונית מורכבת מבחינה מהירה של סופג חיסוני הקשור לאנזים (ELISA). במידה ובדיקה ראשונית זו מסתיימת בתוצאה חיובית, תתבצע בדיקה כרומטוגרפית, כגון צימוד של ספקטרומטרית מסה עם כרומטוגרפיית גז (GC-MS), כדי לשלול תוצאות חיוביות כוזבות.

בדיקת זקיקי שיער תוכל להביא לתוצאה חיובית של נוכחות THC אצל צרכנים יומיים שהשתמשו בקנאביס ב- 90-120 הימים האחרונים.

בדיקת רוק

בדיקת רוק עם מטוש היא שיטת בדיקה מהירה, זולה ונוחה לשימוש בקנאביס. בדיקת רוק שונה מבדיקת שתן באופן משמעותי אחד. בדיקת שתן בודקת נוכחות THC ומטבוליטים שנותרו לאחר שה- THC התפרק בגוף. בדיקת רוק מאתרת THC באופן ספציפי. בדיקות רוק שונות יכולות לזהות נוכחות של THC לפרקי זמן שונים לאחר הצריכה האחרונה של קנאביס.

כמו שיטות בדיקה אחרות, בדיקות רוק משמשות לרוב מעסיקים וגורמי אכיפה כדי לקבוע עם נעשה שימוש בקנאביס בעבר הקרוב.

המכשול העיקרי בבדיקת הרוק הוא נטייתה להחזיר תוצאה חיובית כוזבת לקנאביס. לדוגמא, מי שצרך מוצרי המפ או נטל איבופרופן לאחרונה עשוי לקבל תוצאה חיובית כוזבת בבדיקת רוק. מסיבה זו חשוב לציין בפני הבודק אם נטלתם חומר הגורם לתוצאה חיובית כוזבת. באופן זה תוכלו לדחות את הבדיקה ולחסוך לעצמכם הרבה מתח וחרדה, אך ככל הנראה תידרשו לעבור בדיקה חוזרת.

בדיקת זקיקי שיער תוכל לתת תוצאה חיובית של נוכחות THC אצל צרכנים יומיים שהשתמשו בקנאביס במהלך 7-10 הימים האחרונים.

בדיקת דם

בדיקת דם היא האמצעי המדויק ביותר לגילוי חומרים אסורים בגוף. עם זאת, זוהי גם השיטה היקרה ביותר והפחות זמינה ולכן היא פחות בשימוש במקומות עבודה או בסביבה אחרת מחוץ למסגרת קלינית או רפואית.

בעוד שגורמי אכיפת החוק ורופאים ישתמשו באמצעי זה לזיהוי חומרים בדם, לרוב לא מסתמכים עליה בגלל שהיא יקרה יותר ופחות פרקטית. רוב המעסיקים לא ידרשו הליך כזה, אותו ניתן לבצע רק באמצעות איש מקצוע מורשה.

בדיקת דם יכולה להחזיר תוצאה חיובית של נוכחות THC אצל צרכנים יומיים שהשתמשו בקנאביס במהלך 45-60 הימים האחרונים.

שיטות אחרות לבדיקת קנאביס

אמנם ארבע השיטות שהוזכרו לעיל הן הנפוצות ביותר בשימוש, אך ישנן כמה אחרות שכדאי להזכיר. שיטות אלה לזיהוי THC משמשות בהצלחה, אם כי הן פשוט לא בשימוש בתדירות גבוהה.

בדיקת זיעה

מכיוון שחומרים כימיים נוכחים בדרך כלל בזיעה דרך דיפוזיה פסיבית, ניתן להשתמש בבדיקת זיעה באמצעות תחבושת נדבקת הסופגת את הזיעה יחד עם שאריות כימיקלים אחרים הנפלטים על ידי הנבדק. הנבדק ישא את התחבושת בדרך כלל למשך שבוע או יותר. בשיטה זו יש פחות בעיות אתיות בהשוואה לבדיקת שתן ודם. מזהמים חיצוניים אינם יכולים לחדור לתחבושת לאחר ההדבקה ולא ניתן להעביר אותה מאדם לאדם כך שאין חשש לזיוף. בשיטה זו נעשית בדיקת אימונוכרומטוגרפיה (ICA) של דגימת הזיעה של הנבדק כדי לספק תוצאה ממוקדת.

בדיקת זיעה יכולה להחזיר תוצאה חיובית של נוכחות THC אצל צרכנים יומיים שהשתמשו בקנאביס במהלך 45-60 הימים האחרונים.

בדיקת עקבות

בדיקת עקבות קנאביס פועלת באופן דומה לבדיקות המטושים בשדות תעופה, המשמשות לאיתור חומרי נפץ ותוצרי הלוואי שלהם. במקרה זה, הבדיקה מגלה עקבות קנאביס. הבדיקה אמנם עשויה להיות מדויקת למדי באיתור עקבות כאלה, אך בדיקה זו אינה יכולה להוכיח דבר לגבי מי ייצר את העקבות. עובדה זו שמה את הבדיקה בתחתית הרשימה בכל הנוגע לבדיקה של שימוש בקנאביס על ידי אדם ספציפי.

בדיקת העקבות נעשית באופן מקומי על פני השטח של פריט כדי לאתר עקבות חומרים אסורים. כתוצאה מכך, הבדיקה יעילה כל עוד ישנן עקבות כאלה על פני השטח. העקבות יכולות להיות כל דבר החל משרף שנותר בתחתית מקטרת או מאפרה או אפילו חלקיקי עשן ששקעו בווילונות בד או ריפודים.

כתבות נוספות

כלי נגישות