מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

מה זה קנאביס אפגני?

היסטוריה / מוצרים לקנאביס חדשות בנושא / סקירת זנים ביקורות ומה חדש / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / פברואר 13, 2022

מה הסיפור של קנאביס אפגני? למה הוא כל כך מפורסם, ואיך הוא זכה לתהילה שכזו? הכירו את הסיפור המלא של התפרחות מהרי ההינדו קוש הקשר הסובייטי, פלישה סובייטית, תעשיית הקנאביס האפגנית, גנטיקות היום ובעבר 

הקשר הסובייטי

דמיינו שאתם חייל סובייטי באפגניסטן של שנות ה-70. חם היום, ואתם בוהים ברכס ההרים שמולכם מיתמר לשמיים; רכס הרים מבודד אך עשיר בצמחייה. שם, על הרכס הזה, על גבי יותר ממאה פסגות בגובה 6 ק"מ מעל פני הים נמצאים השדות שבאתם להשמיד – שדות הקנאביס המפורסמים של הרי ההינדו קוש. שדות מלאים בצמחי קנאביס ייחודיים שפורחים מהר יותר, נמוך יותר, דחוס יותר או בקצרה; יעיל יותר. הטעמים שלהם שונים ממה שהעולם מכיר – הם מעושנים, קטורתיים ומתובלים במתוק ובחריף. הצרכנים מספרים שהם לא רק נראים שונה, גם האפקט שלהם עוצמתי יותר.

אבל כל זה לא משנה לחייל הסובייטי; הצמחים האלה לא חוקיים בבריה"מ. למעשה גם מלך אפגניסטן הוציא אותם מחוץ לחוק כמה שנים קודם לכן, אך השמתדם לא הסתייעה לו. צמחי הקנאביס מספקים פרנסה ומושכים לאפגניסטן האויבת הרבה תיירים, לכן – המשימה כרגע היא להשמיד אותם.

לטוב או לרע – המשימה הושלמה בהצלחה משמעותית ותעשיית הקנאביס והחשיש האפגני אכן ספגה מהלומה. הקנאביס האפגני הייחודי היה לקראת הכחדה, עד ליוזמה מבורכת של קומץ מגדלים מקומיים ומפתחי גנטיקות מארה"ב ואירופה. חקלאי קנאביס אפגניים שראו את המתרחש הזדרזו למסור זרעים למפתחי גנטיקות מארה"ב ואירופה כדי לשמר את הזנים המקומיים הספציפיים לאיזור הרי ההינדו קוש. הגנטיקות שבקעו מהזרעים האלה הפכו למשפחה המפורסמת ביותר בתעשיית הקנאביס היום ובינן גם נכללות גנטיקות הקוש למיניהן.

גנטיקות אפגניות

הגנטיקות האפגניות נולדו על הרי ההינדו קוש, רחוק מקו המשווה, באקלים חצי מדברי שמאפשר רק עונת פריחה אחת מהירה בכל שנה. בהתאם הן מאופיינות במבנה נמוך, שיחי ומקובץ לעומת זנים שנולדו בג'ונגלים והיו זקוקים להימתח לגובה ולרוחב כדי ליהנות מרוח וחשיפה לאור. עלוותן של הגנטיקות האפגניות מציגה גווני ירוק כהים הנוטים לפעמים לכחול, סגול או שחור. תפרחותיהן דחוסות, קשיחות ועטופות בשמיכת טריכומות שרק הפכה עבה יותר מדור לדור בזכות חקלאי הקנאביס האפגניים שתמיד התמקדו בצמחים שיתאימו בעיקר להכנת חשיש. יתכן ומעטה הטריכומות העבות התפתח כדי להגן על הצמחים מהקרינה האולטרה סגולה המוגברת שנוחתת על הפסגות הגבוהות, אך תאוריה זו עדיין בבדיקה.

הגנטיקות האפגניות לא הציגו את הארומות וטעמי הנקטר הטרופיים שהיו מזוהים עם הזנים מאמריקה הלטינית ואפריקה. הן מפיקות ניחוח וטעמים אדמתיים, מעושנים ומתקתקים המזכירים אגוזים, קפה, קטורת וקליפות עץ. לעומת הגנטיקות בעלות אופי הסאטיבה המרוממות שהיו נפוצות אז, הזנים האפגניים סיפקו אפקט מנמנם שמרפה את הגוף, מרדים ומשכך ביעילות כאבים ומועקות שונות. זה לא שלא היו זני סאטיבה באזור אסיה – הבוטניקאי הרוסי ניקולאי וואווילוב אף חקר בהרחבה את הנושא כבר לפני כמעט מאה שנים, אך הדורות האחרונים של גידולי הקנאביס באפגניסטן התרכזו בעיקר בזנים בעלי אופי אינדיקה בולט.

האופי הייחודי של הגנטיקות האפגניות משך מפתחי גנטיקות ובנקי זרעים להמשיך את אילן היוחסין ולפתח עוד ועוד זנים מחומר הגלם הייחודי שהגיע לידיהם. למעשה, ההתפשטות של גנוטיפ הקנאביס האפגני השלם הייתה כל כך יעילה ומתוזמנת נכון, שזה יהיה קשה למצוא גנטיקה שאין בה אפילו קצת,  לפחות טיפ-טיפה אפגניסטן. אם זו גנטיקת אינדיקה, אז המשימה בכלל הופכת לכמעט בלתי אפשרית. הסקאנק, הזן ההיברידי היציב הראשון פותח מגנטיקה אפגנית. הנורת'רן לייטס, אחת האינדיקות היציבות הראשונות באירופה פותחה מגנטיקה אפגנית גם כן. כך גם כל אילן יוחסין גנטיקות הקוש למיניהן שקיבלו את שמן בזכות בית גידולן המקורי, ואו ג'י קוש ביניהם (למרות שפותח מאוחר יותר בארה"ב).

כיום, ומלונים

כיום, תעשיית הקנאביס האפגנית משגשגת שוב עם התוצר העיקרי שלה: חשיש. יש במדינה לפי הערכות גסות כ-35,000 דונם של שדות קנאביס שהופכים בסוף העונה ל-145 ק"ג חשיש. מרוקו, לצורך השוואה מחזיקה ב-60,000 דונם שהופכים ל-40-45 ק"ג. היחס המדהים נובע בזכות הגנטיקות המותאמות ושיטות העבודה המתקדמות של החקלאים המנוסים באפגניסטן.

נתונים אלו ממקמים את אפגניסטן בראש טבלת יצרני הקנאביס בעולם ומעידים על הקשר החזק של המדינה עם הצמח הקנאביס. למעשה, היריעה קצרה מלהכיל את כל הפרקים בסיפור של צמח הקנאביס באפגניסטן. זה נושא ראוי לספר אם לא לסדרת כרכים שלמה – ואני מבטיח להמשיך לעשות זאת כאן מדי פעם.

נ.ב.

באפגניסטן נהוג לאכול מלון בזמן צריכת קנאביס כדי לחזק את השפעתו ולהקל על סימפטומים לא נעימים.

כתבות נוספות

כלי נגישות