מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

הזנים הטובים ביותר בכל הזמנים, על פי דעת מומחים

היסטוריה / סקירת זנים ביקורות ומה חדש / סקירת מוצרים / קנאביס / מאי 30, 2021

הנסיון לקבוע מהם הזנים הטובים ביותר בכל הזמנים הוא כמו הניסיון לבחור את השירים הטובים ביותר בכל הזמנים. יש כמות אינסופית של גורמים, מתמודדים אגדיים על התואר, ובסופו של דבר, זה הרי עניין של טעם. יחד עם זאת, כמו במקרה של שירים, ישנם זנים מסוימים של פרחים אשר ללא ספק מתעלים על השאר. זנים אלה, ללא קשר לזמינותם כיום, עיצבו את השוק המודרני ואת המוצרים הפופולריים של ימינו.

אחד הדברים המדהימים ביותר בקנאביס הוא הרבגוניות הבלתי נגמרת שלו. היכולת שלו להשתנות ולאפשר מגוון מדהים היא שהופכת את הבחינה הזו של הזנים הטובים ביותר לאפשרית, אך היא גם מקשה על שמירה על התכונות המקוריות של כל זן. ברגע שזן הופך פופולרי, גרסאות שלו עוברות הכלאות נוספות, ומספר רב של מגדלים עוברים לגדל אותו ובכך מציפים את השוק בתפרחות שאולי אפילו לא דומות למקור.

הגנטיקה המקורית מדוללת עם הזמן עד כדי אבדון מוחלט בגלל הכלאות. כמו במקרה של NY Sour Diesel, שחולל מהפכה בשוק הקנאביס בניו יורק בסוף שנות ה- 90 ותחילת שנות האלפיים, הזנים הגדולים באמת הם בדרך כלל בני חלוף. אף על פי שהוא עדיין פופולרי, הסאוור דיזל שאתם אולי רוכשים בבית המרקחת המקומי אינו משתווה לצמחים המקוריים עבורם שילמו תושבי ניו יורק 100 דולר לגרם בשנת 2007. עם זאת, לא כל הזנים האגדיים דעכו עם הזמן. רבים מאלו הכלולים ברשימה זו קיימים וזמינים.

כדי לקבוע מהם הזנים הטובים ביותר בכל הזמנים, כמו גם מה הופך זן לראוי לציון, שוחחנו עם כמה מהמומחים הגדולים ביותר בתעשיית הקנאביס ועם המגדלים שמאחורי הזנים עצמם.

מה הופך זן לזן נהדר?

אמנם ישנם גורמים רבים התורמים לייחודיות של כל זן, אך המאפיין העיקרי של זן נהדר הוא הריח.

"הכל מתחיל בפרופיל הטרפנים", טוען אהרון מחברת DNA Genetics , אגדת קנאביס האחראית לכמה מהזנים המפורסמים והמבוקשים ביותר בעולם  LA Confidential  אל איי קונפידנשיאל , Tangie, Holy Grail Kush ועוד רבים. “פלבנואידים, טרפנים, ארומה, ריח, טעם. אלה הדברים החשובים ביותר בעיניי לפני הכל".

צ'יה רודריגז, דור שני למגדלים בחברת River Txai Farms, במחוז מנדוסינו, שמה דגש שווה ערך על ריח הפרח העובר לטעם דרך העשן. כשנשאלה מה הופך זן לנהדר, אמרה רודריגז: "תכולת טרפנים גבוהה ואיכות ייחודית שמכה בפנים כשפותחים את האריזה".

רודריגז ממשיכה להסביר, "ברגע שאנו מסיימים לגדל זן חדש, אני אוהבת לגלגל אותו לג'וינט ולקחת שאיפה יבשה – זה בעיניי החלק הכי כיפי. חשוב שבשאיפה היבשה הזו ניתן יהיה לטעום את מה שמריחים. אם הטעם עובר בזמן העישון, זה סימן שיש לנו משהו ממש טוב".

בנוסף לפרופיל טרפנים איכותי המעשיר את חוויית העישון, פרופיל קנבינואידים מאוזן מהווה גם הוא גורם חשוב. עבור ג'וליה ג'ייקובסון, מנכ"לית המותג Aster Farms הפועל במחוז מנדוסינו מתוך מודעות לסביבה, העוצמה באה במקום השני אחרי פרופיל קנבינואידים נהדר. "מבחינתי זה לא רק עוצמה", אמרה, "אלא זה האפקט המאוזן. העניין הוא בהשפעה עמוקה באמת, בניגוד ל"היי" שטחי שמקבלים מזן בעל עוצמה גבוהה באופן מאולץ. מבחינתנו, מה שחשוב הוא לא רק תכולה גבוהה של THC, אלא גם השפעה שמקרינה חיוביות אמיתית, עם טרפנים שמציעים 'היי' מורכב יותר".

הגורם הסופי שיכול לגרום לזן להיחשב כנהדר וייחודי הוא השפעתו על עולם הקנאביס בכלל. זנים אלה הפכו לפופולריים בזכות פרופילי הטרפנים הייחודיים שלהם, אך המשיכו והפכו לתופעות תרבותיות בפני עצמם, והשפיעו על עיצוב מוצרים והכלאות שאנחנו נהנים מהם כיום.

 סאוור דיזל

עם תג מחיר אסטרונומי, כת של אוהדים נלהבים ופרופיל טרפנים אגדי, ה- NYC Sour Diesel  הביא למהפכה בעולם הקנאביס בניו יורק כאשר הופיע לראשונה בסוף שנות ה- 90. כדי לדון בחשיבותו של זן זה, פנינו היישר למקור ודיברנו עם האיש שעומד מאחורי האגדה, AJ Sour Diesel.

"הסאוור דיזל היה זן לא מטופח במיוחד עם מקור גנטי של צ'ם דוג באמצע שנות ה- 90", אמר AJ. "אנשים מסוימים, ואני בתוכם, הוציאו אותו לשוק ועשו ממנו אורח חיים… זה פשוט התפוצץ והפך לאייקון תרבותי." הוא המשיך, "זה הפך למוצר ייחודי כי לניו יורק היה שוק שאיפשר למוצר הזה להתקיים. הוא כנראה לא יכול היה להתקיים במקומות אחרים כי לא היה קיים שוק או פתח לכניסת דבר כזה לשוק. זה היה מוצר יקר מאוד בהשוואה לאחרים, ומה שהגיע מקנדה, קליפורניה ומקומות אחרים".

כסטודנט חדש בניו יורק בסוף שנות האלפיים, אני יכול להעיד באופן אישי שתפרחת הסאוור דיזל של AJ היתה בין הנחשקות ביותר, וזמינה רק למעשנים החשובים במנהטן. עם תג מחיר של 100 דולר לגרם, "היי" מיוחד והילה של השפעה, הוא נשאר אחד הזנים הטובים ביותר שאי פעם נתקלתי בהם.

בעוד שהצמח המקורי עומד במוניטין שלו, גרסאות הסאוור דיזל של ימינו שונות מאוד. "יש הרבה זיופים בחוץ," הסביר AJ. "אבל חלק מהם דווקא די טובים. לפעמים מישהו מתקשר אלי ואומר 'הי, אני חושב שמצאתי את המקורי'. ואני מבקש ייחור ומגדל אותו. זה אף פעם לא זה, אבל הם עדיין ממש טובים. בסופו של דבר, אין תהליך אימות אמיתי, ואני לא יכול באמת לבדוק כל אחד מהם. אז לך תדע"

 מאווי וואווי

מלבד היותו מועדף עלי באופן אישי, מאווי וואווי כלול ברשימת הטובים ביותר אצל מספר מומחים. עם פרופיל של אורן ופלפל, והשפעה שהיא חצי מרוממת וחצי מרגיעה, זהו הזן המושלם לשימוש בשעות היום.

כאשר ג'וליה ג'ייקובסון מ- Aster Farms פיתחה סבילות גבוהה מדי ל- NYC Sour Diesel  מכדי להפיק תועלת מההשפעות שלו – מה שקורה בדרך כלל כשמעשנים את אותו זן כל יום במשך 12 שנים – היא פנתה למאווי וואווי.

כפי שהיא מסבירה, "מאווי וואווי היה הפתרון שלי כשנאלצתי להיגמל מהסאוור מכיוון שהסבילות שלי היתה גבוהה מדי. מאז שעברתי לקליפורניה, הייתי אומרת ש- Maui OG של חוות Aster  הוא הפתרון החדש שלי מכיוון שיש לו את אותו האפקט החיובי המאפשר לי לחיות את חיי ולעשות את כל הדברים שאני רוצה לעשות תוך שאני מרגישה בהיי ונהנית מן היתרונות הרפואיים שאני זקוקה להם".

פרופיל זן קנאביס מאווי וואווי

טאנג'י

הבא בתור הוא הזן הטרופי הקליל בעל ניחוח של תפוז ופירות הדר, האחראי לזינוק בכמות התפרחות בשוק. כהכלאה בין קליפורניה אורנג' לבין זן Skunk היברידי, טאנג'י הפך לזן פופולרי מאוד בשנים האחרונות בזכות פרופיל חלומי של אופוריה מרוממת.

וכדי להבין מדוע טאנג'י כל כך מיוחד, מי טוב יותר מאשר האיש האחראי על הזן עצמו – אהרון מחברת DNA Genetics. "בתור מי שהביא את טאנג'י לעולם, אני אוסיף אותו לרשימה שלי", הוא אמר. "למרות שאני לא אוהב את טאנג'י באופן אישי, אני אוהב את כל מה שבו שגורם ל"וואו". הייתי אומר שהוא עומד בכל הקריטריונים מבחינת גורמים שהופכים זן לנהדר".

הוא המשיך, "יש את הארומה, את המראה, את מבני הפרחים, את התמציות שהוא מייצר. כלומר, הוא החזיר את התפוז לעולם. את אותו טעם כתום, הטעם והריח של קלמנטינה שלפני כן היו חסרים בשוק ולא היו קיימים בלעדיו".

או ג'י קוש

או ג'י קוש הוא אחד מאותם הזנים הראויים לראש הרשימה לכל הדעות. כשנשאלו באיזה זן יבחרו אם יוכלו לעשן רק זן אחד למשך שארית חייהם, בחרו מחצית מן המומחים שלנו ב- OG Kush. פיט פייטראנג'לי, סמנכ"ל Cosmic Distribution, הגיב מיד וללא היסוס, "או ג'י קוש. אני אפילו לא צריך לחשוב על זה”.

או ג'י קוש נולד בסוף שנות ה- 90 ע"י הכלאה של הינדו קוש מאמסטרדם עם זן לא ידוע מצפון קליפורניה. ה- OG Kush הוא זן אגדי בעל ארומה מתובלנת של בואש, עם השפעה אנרגטית, מרגיעה ואופורית. הזן המשיך להוות בסיס ליצירה של זנים מפורסמים מהחוף המערבי כמו Bubba Kush  באבא קוש , GSC ו-  הד באנד Headband, ונחשב לאחד המשפיעים בעיצוב הזנים שאנו רואים כיום בקליפורניה.

הכללתו של OG Kush ברשימה מעוררת את הדיון סביב עניין היבול והאם זהו גורם חשוב להגדרת זן כייחודי ונהדר. עבור מגדלים כמו אהרון מ- DNA Genetics, עניין זה משחק תפקיד עצום. "אני בהחלט חושב ש- OG Kush צריך להיות ברשימה", אמר. "יש לו את כל הקריטריונים כמו ארומה, מבנה תפרחת, טעם וכו'. הדבר היחיד שהייתי אומר הוא שכמו עם הזן LA Confidential, הוא לא ממש עומד בקריטריונים של יבול. אבל יש לו את כל השאר".

סופר סילבר הייז 

אחרון חביב, הוא הסופר סילבר הייז, שהוא ללא ספק אחת הסטיבות הטובות בכל הזמנים עם מורשת אגדית. הזן הוא הכלאה של skunk, נורת'רן לייטס והייז, שעלה לגדולה בסוף שנות ה- 90 וזכה בפרס הראשון בגביע הקנאביס של High Times בשנים 1997, 1998 ו- 1999. לא רק שיש לו פרופיל טרפנים נהדר של פלפל והדרים, ההשפעה שלו היא גם אנרגטית במיוחד, אופורית, ונהדרת לביצוע משימות.

אמנם זה לא זן שרואים לעתים קרובות בימינו, אבל גרהם פאראר, מנכ"ל מותג החממות Glass House Farms מסנטה ברברה, רוצה לשנות את זה.

כשנשאל על הזנים הטובים ביותר, ענה פאראר, "סופר סילבר הייז הוא הזן הראשון שעולה על דעתי. אני למעשה מגדל אותו כבר 25 שנה. לא מזמן היה לנו יבול של סופר סילבר הייז שנמדד עם 31% THC, נתון מרשים מאד עבור סאטיבה כזו".

הוא המשיך בתיאור, "זהו זן יפה להפליא מכיוון ששכבת הטריכומות שעליו בדרך כלל ממש טובה. הוא נראה כמו מכוסה סוכר. הוא היה אחד הזוכים הראשונים בגביע High Times בזמנו. אני זוכר שראיתי תמונה שלו על הכריכה, והוא היה אחד הזנים המקוריים שפשוט נתנו בראש. הוא חזק ועקבי, וחלק מהחיים שלי מאז ומתמיד".

פרופיל של זן קנאביס סופר סילבר הייז

סופר סילבר הייז (Super Silver Haze) סקירה

כתבות נוספות

כלי נגישות