מנוע החיפוש המקיף לקנאביס בישראל

מה לא בסדר בצמח הקנאביס שלי?

מדריכים לגידול בחוץ / מדריכים לגידול ביתי / מדריכים למגדל המתחיל / קנאביס / קנאביס רפואי - חדשות אחרונות / ינואר 17, 2022

כמעט כל מגדל קנאביס יאלץ לשאול בשלב כלשהו את השאלה "מה לא בסדר בצמח שלי?" כאשר משהו משתבש זה עשוי להיות כאב ראש אפילו למגדלים המקצועיים והמנוסים ביותר. למרבה המזל, עידן האינטרנט מאפשר גישה לאינספור מקורות מידע, עם תשובות אפילו לשאלות או לבעיות המסובכות ביותר. אין בעיה של חוסר מידע נגיש, אלא הבעיה היא בזיהוי העניין המדויק, שכן תסמינים של בעיות מסוימות דומים לאלה של אחרות, והדבר עלול להקשות על האבחנה.

מזיקים

על מנת לשפר את האיכות והבטיחות ולהימנע ממזיקים, גידול קנאביס נעשה כיום בעיקר במתקנים סגורים. השליטה שסביבה סגורה מאפשר עדיפה על השטח הפתוח. קנאביס שגדל בתנאי פנים יכול לשגשג בסביבה אופטימלית ללא חשש ממזיקים ותנאי מזג אוויר בלתי יציבים. יחד עם זאת, אם מזיקים מצליחים להיכנס לחלל הגידול, הם יתרבו בקצב מדהים, בשל המחסור בטורפים שנמצאים בטבע. המציאות היא שסביבה אידיאלית לצמחים היא במקרה גם בית גידול אידיאלי למזיקים ולכן דורשת תשומת לב מיוחדת.

כמו ברוב הבעיות, מניעה עדיפה על טיפול. מזיקים עשויים להיכנס למתקן ייצור בטעות, דרך צמח נגוע. למרבה הצער, חרק אחד או שניים מספיקים כדי להדביק מתקן מקורה שלם.

קרדית הקורים

קרדית (אקרית) הקורים בעלת צורת העכביש נמצאת לרוב מתחת לעלווה של הצמח. קרדיות אלה בקושי נראות לעין בלתי מזוינת, ונמצאות בראש הרשימה יחד עם המזיקים המסוכנים ביותר עבור הקנאביס. הם טווים את הקורים השקופים כדי להגן על הביצים והמושבות שלהם. לוקח פחות משבוע לדור של קרדית הקורים להתבגר – מהבקיעה ועד תחילת הרבייה – ולכן חיוני להגיב לאיום הזה במהירות, ולסלק אותן לפני שייגרם נזק רציני. כמו עם הזבוב הלבן, ריסוס מים נמרץ יכול להיות יעיל בסילוק המזיקים מתחתית העלים (שם הם נמצאים בדרך כלל). פרת משה רבנו היא טורף טבעי המשמש לרוב בחקלאות אורגנית נגד מזיקים. קרדיות אלו סובלות מקור, ולכן ניתן להאט את הרבייה שלהן פשוט על ידי הורדת הטמפרטורה לסביבות 20 מעלות צלזיוס, וכך להרוויח עוד זמן עד ששיטות הדברה אחרות יתחילו לפעול. יש מגדלים המדווחים כי ניתן להסיר מזיקים גם באמצעות שואבי אבק ניידים. עם זאת, שיטה זו דורשת מידה רבה של סבלנות ומיומנות, וניקוי צמח בודד לוקח זמן רב, כך שזהו לא פתרון מעשי למגדלים עם כמויות גדולות של צמחים. תרסיס המכיל 10% אתיל אלכוהול יכול גם כן להוות פתרון יעיל. חומרי הדברה כימיים זמינים בחנויות, למרות שרוב המגדלים כיום נרתעים משימוש בכימיקלים כאמצעי הדברה – שאריות של קוטלי חרקים עלולות לגרום לתוצרי לוואי מסוכנים בעת העישון.

הקרדית הטורפת (Phytoseiulus persimilis) יכולה להיות אמצעי יעיל להדברת קרדית הקורים. את אלה ניתן לרכוש בקלות באינטרנט והן לא פוגעות בצמח הקנאביס או בבני אדם. הקרדית הטורפת ניזונה מקרדית הקורים המצויה. במקרה של צמח הנגוע בקרדית הקורים באופן חמור, ייתכן שיידרש טיפול שני או אפילו שלישי. טמפרטורות גבוהות סביב 30 מעלות מאיצות את צמיחת קרדית הקורים, כך שבזמן השימוש בקרדית הטורפת, וודאו שהטמפרטורות נשמרות בין 18-26 מעלות. הקרדית הטורפת מעדיפה לחות של 40-60%. בעת השימוש בקרדיות טורפות, יש לעקוב אחריהן כדי לראות את השפעתן על אוכלוסיית קרדית הקורים ולהגדיל את מספרן במידת הצורך.

תריפסאים

ישנם מינים רבים של תריפס, שכולם מהווים כאב ראש רציני למגדלי הקנאביס. הם מתרבים בערך 10 עד 12 פעמים בשנה, ותריפס בוגר יכול לשרוד פשוט על ידי מעוף מצמח לצמח ושתיית צוף. הם מזיקים במיוחד אם הם מגיעים מוקדם במחזור הצמיחה של הצמח, וקשה להכחיד אותם. הם נראים כמו חרקים זעירים בעלי כנפיים (בגודל של כמה מילימטרים בלבד), אבל יכולים גם להיראות כמו תולעים קטנות וחיוורות שמטילות ביצים וניזונות מהצמח. מן הביצים בוקעים זחלים, שגדלים עד שהם מבשילים לכדי חרקים בוגרים ומעופפים. מבין מיני התריפס השונים, ה- Frankliniella Occidentalis הוא המזיק ביותר לגידולי קנאביס. קשה לזהות אותם אך הם גורמים לסימנים כסופים זעירים וכמעט בלתי נראים או לנקודות בצד התחתון של העלים. מגדלים נוהגים להשתמש בסרט דביק לוכד זבובים כדי לתפוס את הבוגרים שביניהם. טיפ נוסף הוא להשתמש במוצרים כמו סבון אשלגן או שמן נים. עבור מגדלים המעדיפים להשתמש בשיטות הדברה טבעיות, השימוש בפשפש המיטה הנפוץ (Orius laevigatus) הניזון מתריפס הוא שיטה יעילה.

יבחוש הפטריות

מזיק נפוץ במתקני גידול פנימיים הוא יבחוש הפטרייה. אלה עשויים להופיע במקומות בהם נעשה שימוש במצע קוקוס. הם ניכרים לעין כשהם מתחילים לעוף, אך אינם מזיקים בבגרות. למרות שהם מהווים מטרד, הזחלים שלהם הם האיום האמיתי. הסיבה לכך היא שאותם זחלים תוקפים את השורשים העדינים של הצמח ופוגעים בהם. צמצום ההשקיה וייבוש החלק העליון של המצע עשוי לסייע בשליטה על הזחלים. יש המוסיפים אדמה דיאטומית למצע לאותה מטרה. שיטה נפוצה נוספת היא למעשה לשים כיסוי על פני מצע הגידול עצמו כדי למנוע מן היבחושים הבוגרים את היכולת להטיל ביצים. השימוש בלוכד זבובים דביק בשילוב עם האמור לעיל יכול לעזור ולהפחית את מספר היבחושים הבוגרים המטילים ביצים.

זבוב לבן

הזבוב הלבן לרוב חי ומתרבה בחלק התחתון של עלי הצמח וניזון מן הצוף שלו. הוא מתפשט במהירות, כאשר כל זבוב יכול להטיל עד 200 ביצים בבת אחת! יש מגדלים המסלקים אותם מתחתית העלים על ידי התזת מים בלחץ. אחרים משתמשים בפרת משה רבנו כקוטל חרקים טבעי. שימוש בלוכד זבובים דביק למעשה אינו ממגר את המזיקים עצמם, אך הוא יכול להתריע על נוכחותם מראש.

פטריית חלודה

חלק מן הנגעים הפטרייתיים בקנאביס עלולים לגרום לצבע חום על העלים. כדי למנוע זאת חשוב לאוורר את החלל באופן קבוע ולספק מספיק מקום לצמחים לצמוח. רוב המגדלים מסירים עלים נגועים ומנסים להעביר את הזמן שנותר עד לקטיף. שיטה זו יעילה עבור נגעים קלים. יש תמיד להסיר עלים חולים מאזור הגידול. לעולם אין להשאיר אותם בפנים, מכיוון שפטריות עלולות לגרום לצמיחת פטריות נוספות.

הדברה ונורות UVB

השימוש בתאורת UVB בגידול פנים במשך 3 שעות ביום במהלך 2 עד 3 השבועות האחרונים של הפריחה התגלה כמגביר את העוצמה של התפרחות. יש מגדלים הטוענים כי נורות UVB גם מונעות מזיקים. שימוש בנורות רקע UVB מחקה אור UVB טבעי בגובה רב. אור UVB מפריע ומזיק ליצורים קטנים, ולמעשה מפחית את ההתרבות שלהם. בנוסף, יש דיווחים על כך שאור UVB הורג גם נבגי עובש וטחב, מה שהופך את מנורות ה-UVB לאחד הפיתוחים המשמעותיים ביותר בגידול קנאביס מודרני.

בעיות תזונה

צמח קנאביס חולה בגלל משטר תזונה לקוי גורם לבעיות רציניות. בעיות כאלו נגרמות לרוב מהאכלת יתר של צמחים. בעיה זו נובעת מהתפיסה המוטעית שצמח שניזון יותר, גדל מהר יותר ומניב יותר. כאשר מאכילים יותר מדי, מצטברים מינרלים בתוך הצמח, מה שגורם לעלים להשחים או להתפורר, ולמוות של השורשים. הפתרון הוא שטיפה יסודית של מצע הגידול עם מים. אם מיכל הגידול הוא חמישה ליטר, למשל, יש להשתמש בחמישה עשר ליטר מים כדי לשטוף את המינרלים העודפים שהצטברו בגלל הזנת יתר.

תת תזונה בצמחי קנאביס קלה יחסית לפתרון: יש להגדיל לאט ובהדרגה את כמות חומרי ההזנה. יש למצוא את מצב הביניים האידיאלי שבו צמח הקנאביס אינו סובל מתת תזונה ואינו ניזון יתר על המידה. לכן יש להגדיל את כמות חומרי ההזנה לאט ובהדרגה ככל שהצמח ממשיך לגדול. למגדלים פחות מנוסים מומלץ להימנע משימוש בחומרי תזונה ושיטות הזנה מסובכות, ולהגביל את עצמם רק לדברים הבסיסיים. לאחר צבירת ניסיון נוסף, אפשר לנסות תערובות מתקדמות יותר של תוספים.

זיהוי מחסור במינרלים

מכיוון שהתסמינים של סוגים שונים של מחסור במינרלים די דומים, הזיהוי יכול להיות קשה. במקרה זה, כדאי להיעזר במגדל מנוסה. האבחנה יכולה להיות מסובכת ומושפעת על ידי גורמים אחרים. לדוגמה, רמת ה-pH של מצע הגידול היא המפתח. אם משתמשים בסיבי קוקוס כמצע גידול, מינרלים מסוימים יהיו זמינים ביולוגית לשורש הקנאביס רק אם ה-pH ברמה הנכונה. המשמעות היא שרמת pH שגויה בתמיסה התזונתית יכולה לגרום למשל למחסור במגנזיום. הזנה של מגנזיום לא תעזור במקרה זה, שכן תמיסת התזונה חייבת להיות בעלת pH מתאים לספיגה (עבור גידול על סיבי קוקוס, ערך זה נע סביב 5.6 עד 5.8).

כתבות נוספות

כלי נגישות